یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 19تا 26مردادماه شهر تهران میزبان هنر تئاتر خواهد بود.

جشنواره تئاترشهر

در این 7روز دومین جشنواره تئاتر شهر به همت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در تهران برگزار خواهد شد. دومین دوره این جشنواره با رودیکردی متفاوت نسبت به دوره اولش برگزار می‌شود. در این دوره بخش جدید «تئاتر امروز شهر» طراحی شده‌است و از سوی دیگر امسال تمام تهران میزبان بخش‌های مختلف جشنواره می‌شوند، از فرهنگسراهای مختلف گرفته تا گالری‌های تجسمی و البته سالن‌های حرفه‌ای تئاتر. این دوره به‌منظور کشف و شناخت استعداد و توانمندی‌ فکری و ارج‌نهادن به فعالیت‌ها‌ و ایجاد فرصت و حمایت از گروه‌های نمایش جوان شهر تهران با محوریت موضوعات مربوط به شهر و شهروندی در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر کودک ونوجوان(نمایش عروسکی و صحنه‌ای) تئاتر امروز شهر (بخش ویژه تئاتر مردمی در شکل‌های: تئاتر مشارکتی و شورایی؛ تئاتر محیطی؛ تئاتر آپارتمانی و... .)، تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه خوانی، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه تخصصی هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

حمایت از استعدادهای جوان

اجرای عمومی آثار برتر و برگزیده شرکت‌کننده در جشنواره نکته‌ای است که بازبین‌های این دوره بر ‌آن تأکید دارند. شکر خدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر و یکی از اعضای هیأت بازبین دومین جشنواره تئاتر شهر درباره حمایت از آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر شهر گفت: آثار با کیفیتی در این دوره حضور دارند اما باید دید که در آینده چگونه با این استعدادها برخورد می‌شود؛ این جشنواره برای جوانان است و فضایی مناسب را برای کشف استعدادهای هنری فراهم می‌سازد اما اینکه این جوانان بعد از جشنواره مورد حمایت قرار می‌گیرند یا نه پرسش دیگری است. این همان نکته‌ای است که حمیدرضا نعیمی، عضو هیأت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی به آن اشاره دارد: امیدوارم با برنامه‌ریزی درست مسئولان سازمان فرهنگی هنری امکان اجرای نمایشنامه‌های برتر این جشنواره در فرهنگسراها و سالن‌های استاندارد، در اختیار جوانانی که امکان اجرا در سالن‌های بزرگ را ندارند قرار گیرد. حسین عاطفی نویسنده و کارگردان تئاترو بازبین دومین جشنواره تئاتر شهر هم معتقد است که باید استعدادهای جوان حاضر در این جشنواره مورد حمایت قرار گیرند. او تصریح کرد: به‌نظرم اگر این روند ادامه پیدا کند، جوانان شرکت‌کننده در این جشنواره نمایش‌هایی بی‌همتا را خلق خواهند کرد اما وظیفه‌ای که ما خواهیم داشت این است که نباید استعدادهایی که در این جشنواره‌ها خوش می‌درخشند را رها کنیم و اگر برای این استعدادها در آینده اتفاق مطلوبی نیفتد ما مقصر هستیم.

بخش جدید برای مردم

بخش تئاتر امروز شهر که برای نخستین بار به جشنواره اضافه شده‌است، ویژه آثار تجربی یا نمایش‌های خاص شهری و اجراهای ویژه و مردمی در شیوه‌های تئاتر مشارکتی و شورایی، تئاتر محیطی، تئاتر آپارتمانی و تئاتر امروز است. شاید بتوان یکی از اهداف این بخش را تحقق شعار تئاتر برای همه، آشتی و آشنایی مخاطب با تئاتر دانست. از ویژگی‌های این بخش، شکل رقابتی آن است که برگزیدگان با آرا و انتخاب مردمی معرفی خواهند شد. اجرای آثار این بخش در محیط‌های غیررسمی تئاتر چون سالن‌های انتظار، نگارخانه‌ها، محیط‌های باز و دیگر مکان‌های عمومی که برای مخاطبان قابل دسترس است خواهد بود.

تقدیر از هنرمند تئاتر

دومین جشنواره تئاتر شهر با تقدیر از علی نصیریان، به پاس سال‌ها تلاش ارزنده برای هنر و تئاتر تهران به پایان خواهد رسید. مراسم بزرگداشت این هنرمند پیشکسوت، 26مرداد در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر شهر و با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتر برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر شهر با دبیری شهرام کرمی و به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسراهای تهران، سالن‌های مهر و‌ماه حوزه هنری، خانه نمایش اداره تئاتر، فرهنگسرای ارسباران و تالار هنر برگزار می‌شود.

کد خبر 225752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز