شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور کشورمان در مراسم تنفیذ خود که در حسینیه امام خمینی با حضور مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مسئولان لشگری و کشوری برگزار شده بود، تصریح کرد: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود.

tanfiz

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به این بنده کوچک خویش منت نهاد و او را مفتخر به رای اعتماد ملت بزرگوار ایران و امضای حکم ریاست جمهوری توسط مقام معظم رهبری قرار داد.

وی افزود: تقارن این مراسم قانونی را با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به فال نیک می‌گیرم و از کلام شهید رمضان امیر المومنین (ع) تبرک می‌جویم که فرمودند پایه‌های حکومت به حکمت استوار است.

وی ادامه داد:‌انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید و انتخابات با شفافیت و رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتیجه آن برای بسیاری غافلگیر کننده بود.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش بدخواهان مبنی بر این‌که آن‌ها به دنبال این بودند که بر اثر تحریم و انزوا کشور در ستیز داخلی فرو رود و شکاف بزرگی بین دولت و ملت ایجاد شود گفت: ولی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم انتخابات پرشوری برگزار شد و شاهد این بود که حماسه کم‌نظیری خلق شد.

وی گفت: این انتخابات فرآیندی بود که با اتکا به خرد جمعی و مشارکت فعالان پایبند به نظام به گونه‌ای شکل گرفت که نشان‌گر بلوغ نظام و بازسازی هرچه بیشتری اعتماد بین حاکمیت و مردم گردید و همه مردم و نخبگان جامعه منافع ملی و شرایط کشور را به خوبی درک کردند و در راه سربلندی هرچه بیشتر میهن قدم بر داشتنتد.

رییس دولت یازدهم افزود: این انتخابات نتیجه شکاف بین مردم و حاکمیت نبود، چنان که مردم ایران شخصی را به عنوان رییس جمهور برگزیدند که سال‌ها در مسئولیت‌های خطیر د ر نظام جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه کرد و این انتخابات نشانگر عزت خواهی مردم ایران بود و این واقعیت را مورد تاکید قرار داد که مردم‌سالاری در ایران نهادینه و ماندگار است.

حسن روحانی در ادامه صحبتهای خود در مراسم تنفیذ حکمش، با بیان اینکه "انقلاب اسلامی ایران از پختگی و سواد لازم برخوردار است"، گفت: فرآیندهای مردم‌سالاری در ایران تثبیت شده و از روندی بسیار شایسته برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس‌جمهور اضافه کرد: مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست‌های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات، همگی نشان‌دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام است.

وی در ادامه افزود: مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه‌ای بزرگ آفریدند و با حضور کم‌نظیر خود از شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت جهانی بیشتر ایران تاکید کردند. نشاط و امیدی که از دل انتخابات برآمد، سرمایه اجتماعی جدیدی را برای ایران مهیا کرد؛ سرمایه‌ای که نه تنها موجب رفع و دفع مخاطرات و تهدیدات از دامان کشور شد، بلکه فرصت جدیدی را برای جهش در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور به وجود آورد.

رییس‌جمهور با اشاره به انتخاب خود از سوی مردم تصریح کرد: اگرچه انگشت امید در انتخابات به گفتمانی نشانه رفت که در برنامه‌های من متبلور بود، اما عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فراوانی را در پیدایش این وضع باید دخیل بوده است.

روحانی اضافه کرد: باید قدردانی رهبری، همه اقشار و طبقات اجتماعی، شخصیت‌های برجسته نظام، نخبگان و علما بود. همه شهروندان در انتخابات با آرای مختلف و با گرایش‌های متنوع سیاسی دست به کار شدند و بدینوسیله امید و اعتمادی بزرگ ظهور یافت.

وی همچنین با اشاره به اینکه "مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است"، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات شگفتی‌آفریدند. بعد از این نوبت تکلیف ما مسئولان است که در همه سطوح نظام حقوق و تکالیف مردم را محترم بشماریم. حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهایی است که کشور با آن مواجه است.

روحانی با بیان اینکه "توانمندی دولت در تقویت پایگاه اجتماعی آن و وفاداری به عهد و پیمان خود به مردم است"، خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی، صداقت و راستگویی است. ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان می‌دانیم. امیر مومنان علی(ع) گفته است؛ اصل دینداری امانت و وفا به عهد است.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین افزود: دولت خود را متعهد به شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین احکام اسلامی می‌داند. من با حمایت مردمی پا به میدان مسئولیت گذاشتم؛ مردمی که خواستار بهبود معیشت و منزلت خویش است، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن باشند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات مردم گفت:‌خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دولت می‌کوشد که داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از کمک قوای دیگر و مردم استمداد بجوید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استمرار فضای امید و با بیان این‌که این موضوع کلید حل مشکلات کشور است گفت: این فضا و فرصت را می‌توان با رویکرد تعاملی و سیاست‌های تعادلی ادامه داد.

وی با اشاره به اهمیت دور شدن از افراط و تفریط در سیاست‌ها و تمرکز بر حاکمیت قانون، گفت: گفتمان و برنامه‌ای که از اکثریت آرای مردم برخوردار بود، مبتنی بر اعتدال و تعامل بود.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای نظام و حرمت گذاشتن به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب و رفع کاستی‌ها و تنگناها گفت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است. اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خرد ورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است و در واقع باید گفت مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌گذرد. اعتدال همان مشیت الهی است که بر امت وسط بودن تاکید کرده و مولای آن حضرت علی (ع) فرمودند که مشیت‌تان میانه‌روی و اعتدال باشد و مقصد‌تان رشد و پیشرفت باشد.

روحانی با اشاره به رویکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دانش و تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف انقلاب کسب کرده گفت: من خودرا موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پیگیری کنم.

وی با اشاره به اهمیت رعایت اعتدال در برنامه‌های دولت بخصوص در بخش ساختاری گفت: عدم اعتدال در ساختار اجرایی کشور را با آسیب شناسی علمی باید به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری و ظرفیت دولت در برابر جامعه تحول‌گرا آن را ارتقا داد.

رییس دولت یازدهم با اشاره به شرایط حساس کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند و با اشاره به اهمیت توجه به رونق اقتصاد و تولید کشور گفت: جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است.

روحانی با اشاره به توجه دولت به مسائل معیشتی و مهار آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در عرصه بین‌الملل نیز گام‌های جدیدی برای ارتقای ملت ایران در راستای تامین منافع ملی و رفع تحریم‌ها برمی‌داریم گرچه تنگناها فراوان است، ولی افق‌های آینده روشن و امیدبخش است.

وی با تاکید بر این‌که حماسه سیاسی با تدبیر مقام معظم رهبری و مشارکت مردم رخ داد و خلق حماسه اقتصادی نیز امکان‌پذیر است گفت: جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته زیادی دارد و با اتکا به سرمایه‌ها می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. البته باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند.

رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با تشکر از خدمات دولت‌های قبلی بویژه دولت دهم و همچنین تشکر از ملت ایران گفت: من از ملت ایران تشکر و قدردانی می‌کنم که فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان در عرصه حاضر شدن و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار دارد لحظه‌ای از حمایت از کشور و نظام دریغ نمی‌کنند. من دست میلیون‌ها ایرانی را به گرمی می‌فشارم و از تمام کسانی که به صندوق‌های رای آری گفتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که استحقاق اعتماد آن‌ها را داشته باشم. من سنگینی بار رای و تنفیذ را حس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم و از او خالصانه درخواست می‌کنم که این بنده حقیر خود از کبر و غرور و بخل و حسد رها و دور کند؛ از استبداد رای، عجله در تصمیم‌گیری و تقدم منافع شخصی بر منافع ملی و بستن دهان رقیبان به خداوند پناه می‌برم. از خداوند متعال می‌خواهم که فراموش نکنم آنچه را که بر پیشینیان رفته است.

کد خبر 225710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز