یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: در سال‌های اخیر فرش دستباف ایران سرگردان در میان سیاستگذاری‌های متناظر و گاه متناقض چندین وزارتخانه، مرکزیت خود در بازارهای جهانی را از دست داده است.

مدیر عامل یک شرکت تولیدکننده فرش دستباف در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری با  بیان این مطلب، می‌‌افزاید: تا فرصت باقی است باید با تلفیق اندیشه‌های امروزی، بازاریابی مدرن، تفکر نوین کار آفرینی و توجه به مولفه‌های جدید اقتصاد، جان تازه‌ای در رگ‌های خشک اما اصیل فرش دمیده تا به خاطره‌ای دور، یادگاری در موزه و میراثی فراموش شده، تبدیل نگردد.

 کاظم شفقی ضمن گلایه از محجور ماندن صنعت فرش دستباف ایران، نسبت به کپی‌برداری شرکتهای هندی و پاکستانی از این هنر اصیل هشدار داده و کاهش 7/17درصدی صادرات فرش دستباف در سال 85 و منزوی شدن هنرمندان را ناشی از سناریوی تدوین شده‌ای می‌داند که موجب شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقشه‌های فرش ایران به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج شده و شرکتهای هندی و پاکستانی طرح‌های بی‌بدیل فرش کشور را کپی کنند.

وی می‌افزاید: این مسئله سبب شد تا فرش‌های معیوب و بدون کیفیت به اسم فرش ایرانی در بازارهای خارجی به فروش رود تا از این طریق اعتبار فرش ایرانی خدشه دار و اصالت آن در هاله‌ای از تردید و دودلی گم شود.

شفقی با تشریح وضعیت نامناسب بازار فرش دستباف ایران، خواستار توجه ویژه  رئیس جمهور به این صنعت، ارایه راهکارهای لازم به منظور بیرون رفتن از شرایط بحرانی کنونی و رونق هر چه بیشتر این صنعت شده است.

وی در بخشی دیگر از این نامه، با اشاره به ورود ماشین‌آلات بافت و هزینه‌های جانبی آن به کشور، می‌افزاید: سیل ورود ماشین‌آلات بافت و هزینه‌های جانبی آن، اقتصاد فرش دستباف را آن‌چنان فلج کرد که از سکه افتاد. در حالی که  در دوران قبل از انقلاب اسلامی تنها سه کشور در عرصه جهانی فرش رقابت می‌کردند و هم اکنون 28 کشور در میدان رقابت حضور دارند و این مسئله با توجه به شرایط فرش ایران بسیار نگران‌کننده است.

شفقی با اشاره به اشتغا‌لزایی و ارز‌آوری فرش دستباف در کشور، می‌افزاید: از آنجایی که فرش دستباف نقش ارزنده‌ای در کار آفرینی، اشتغال، درآمد زایی و توسعه صنعت گردشگری دارد در فراز و نشیب‌های اقتصادی نباید سیاست‌های یکسان صادراتی موجب یأس صادرکنندگان شود.

کد خبر 22512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز