آژانس حفاظت از محیط‌زیست اروپا (EEA) در گزارش اخیر خود از کاهش 50درصدی جمعیت پروانه‌های علفزار در اروپا طی 2‌دهه اخیر خبر داد.

اروپا برای حفظ تنوع گونه‌ها تلاش نمی‌کند


اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در بیانیه جدیدی ضمن انتشار گزارش این آژانس اعلام کرد: نتایج هشداردهنده در مطالعات اخیر آشکار ساخته‌ است که ظاهرا اروپا در جهت مقابله با کاهش تنوع‌زیستی و حفظ گونه‌ها تلاشی نمی‌کند. گزارش اخیر EEA تأکیدی بر روند هشداردهنده کاهش جمعیت پروانه‌ها و تکمیل‌کننده ارزیابی لیست قرمز پروانه‌های اروپایی است که از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت تهیه و ارائه شده است. بنابر گزارش آژانس حفاظت از محیط‌زیست اروپا، حد فاصل سال‌های 1990تا 2011میلادی، جمعیت 17گونه از پروانه‌های علفزار در این قاره به‌شدت کاهش یافته است. همچنین وضعیت سایر پروانه‌های اروپایی همانگونه که لیست قرمز اروپا تصدیق می‌کند نگران‌کننده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، نسخه اروپایی لیست قرمز پروانه‌ها نشان می‌دهد که 9درصد از کل گونه‌های پروانه‌های بومی سراسر اروپا در معرض خطر انقراض و به‌طور کلی 30درصد از کل 435گونه پروانه‌های اروپایی با کاهش جمعیت مواجه هستند. در این میان یکی از گونه‌های پروانه‌های علفزار موسوم به Lulworth skipper با نام علمی Thymeli cus Actoon سریع‌تر از سایر گونه‌ها در حال نابودی است و از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در لیست گونه‌های «نزدیک به تهدید» قرار گرفته و این بدین معناست که گونه‌های حاضر در این لیست ممکن است در آینده نزدیک منقرض شوند.

کد خبر 224877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز