شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه چندی پیش دولتمردان با مقام معظم رهبری به مقایسه وضعیت این بخش طی 8سال گذشته با قبل از آن پرداخت و آمارهایی را ارائه کرد که با انتقاد بسیاری از کارشناسان و صنعتگران مواجه شد.

با حمید‌رضا فولاد‌گر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آمارهای اخیر ارائه شده از وضعیت بخش صنعت و معدن تا چه حد واقعی است؟

متأسفانه طی سال‌های اخیر این رویه حاکم شده که با تغییر دولت‌ها، همواره دولتی که در حال کنار رفتن از قدرت است، سعی دارد تا وضعیت را مطلوب جلوه دهد و دولتی که در حال روی کار آمدن است نیز وضعیت را ویرانه جلوه می‌دهد. فارغ از این رویکردهای صفر تا صدی باید از کارهای مثبت تقدیر و مشکلات را گوشزد کرد. از سوی دیگر باید بپذیریم که نبود سیستم جامع آماری در کشور راه را برای ارائه تصویر غیرواقعی از وضعیت بخش‌های مختلف فراهم کرده و متأسفانه آمارهای اخیر ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور و وزیر صنعت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ چرا که در آمارهای مقایسه‌ای اعلام شده مبنای درستی انتخاب نشده بود و میزان ظرفیت‌سازی‌ محصولات صنعتی در دولت کنونی با تولید دولت گذشته مقایسه شد.

  • آمار ارائه شده از تولید فولاد در 8سال گذشته تا چه درست بوده است؟

وزیر صنعت و رئیس‌جمهور میزان تولید فولاد کشور در دولت قبلی را 9.5میلیون تن اعلام و آن را با ظرفیت 24میلیون تنی تولید فولاد در دولت‌های نهم و دهم مقایسه کردند. این در حالی است که رقم ظرفیت‌سازی‌ فولاد در دولت قبلی 16تا 17میلیون تن بوده و میزان تولید کنونی فولاد نیز کمتر از 14میلیون تن است. با این تعبیر در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان تولید فولاد طی 8سال گذشته از 9.5میلیون تن به حدود 14میلیون تن افزایش یافته و رشد حدود 4.5میلیون تنی را تجربه کرده است. این درست نیست که مبنای آماری سال‌های گذشته فولاد کشور میزان تولید و مبنای عملکرد دولت کنونی ظرفیت تولید این محصول اعلام شود.

  • هدف‌گذاری اسناد بالادستی برای تولید فولاد تا چه حد محقق شده است؟

برای تشخیص میزان تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای تولید و ظرفیت‌سازی‌ فولاد 2 معیار قوانین برنامه و طرح جامع فولاد وجود دارد که براساس طرح جامع فولاد افزایش ظرفیت تولید فولاد به 50میلیون تن در پایان قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه هدف‌گذاری شده بود و در اهداف برنامه نیز رقم پیش‌بینی‌شده برای تولید و ظرفیت‌سازی‌ فولاد بیش از آن ارقامی است که مسئولان صنعتی اعلام می‌کنند و هدف‌گذاری‌ها و تحقق خودکفایی در تولید فولاد محقق نشده است. با این شرایط درست نیست که تولید فولاد در دولت گذشته را با ظرفیت‌های ایجاد شده در 8سال اخیر مقایسه کنیم و از روند مطلوب و رو به رشد تولید این محصول صنعتی خبر دهیم. در زمینه مس، آلومینیوم و سایر محصولات صنعتی و معدنی نیز هدف‌گذاری‌های تولید و ایجاد ظرفیت در اسناد بالادستی محقق نشده و میزان تولید به‌مراتب کمتر از فولاد بوده است.

  • افزایش 100درصدی ظرفیت تولید خودرو تا چه حد با وضعیت کنونی همخوانی دارد؟

آمارهای ارائه شده از صنعت خودرو طی 8سال گذشته نیز با استناد به ظرفیت ارائه شده است. گرچه تا 2 سال قبل تولید خودرو از نظر کمی رشد خوبی داشته اما از اواخر سال گذشته تا‌کنون مشکلاتی موجب شده تا تیراژ تولید خودرو به‌شدت کاهش یابد و رشد کیفی چندانی را در این صنعت شاهد نباشیم. گرچه تا پیش از مشکلات کنونی، خودرو و سیمان از جلمه محصولات صنعتی محسوب می‌شد که رشد تولید خوبی را شاهد بود، اینگونه ارائه آمار صنعتی به همراه تحلیل‌های خاص چندان صحیح نیست و آمار و ارقام صنعتی ارائه شده چندان دقیق و شفاف نبوده است.

 

کد خبر 224843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز