سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: ارسال تسلیحات و تلاش برای دخالت نظامی در سوریه موضوع داغ این روزهای محافل سیاسی آمریکاست و در کنگره با پافشاری جمهوریخواهان تندرو برای حمله، هر روز بحث‌های مختلفی جریان دارد.

 این در حالی است که ترکیه به‌عنوان حامی دخالت نظامی در سوریه با بحران قدرت گرفتن کردها در شمال سوریه روبه‌رو شده است. ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که هفته گذشته حضورش در مقابل اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و جنگ لفظی او با نمایندگان جمهوریخواهی مانند جان مک‌کین را به‌دنبال داشت در گزارش جدید خود به این کمیته گزینه‌های مختلف مداخله نظامی در سوریه را توضیح داده است. دمپسی در گزارش خود به سناتورهای آمریکایی تأکید کرده که هزینه استفاده گزینه نظامی به نوع و دامنه حملات و همچنین مدت زمان اجرای آنها بستگی دارد و ممکن است به چند میلیارد دلار برسد.

ژنرال دمپسی که هفته گذشته از سوی مک‌کین متهم به انفعال درباره مسئله سوریه شد در گزارش خود هشدار داده که استفاده از نیروی نظامی یک «اعلام جنگ» به‌حساب می‌آید و با کشیده شدن پای آمریکا به این درگیری این کشور متحمل هزینه‌های سنگین خواهد شد. در این گزارش که در پاسخ به سؤال‌های 2نفر از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا ارسال شده رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا 5گزینه مختلف برای حمایت از مخالفان سوریه را مطرح کرده و عواقب و خطرات مالی و سیاسی آن را برای سناتورهای آمریکا شرح داده است.

به‌عنوان گزینه نخست، دمپسی اعزام مربی و مشاور برای کمک به مخالفان سوریه را مطرح کرده است که به گفته وی با هزینه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار کم هزینه‌ترین مورد به‌حساب می‌آید. 4گزینه دیگر مطرح شده از سوی این ژنرال ارشد آمریکا حملات محدود به مناطق حساس در سوریه، برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور، ایجاد منطقه حائل و تلاش برای کنترل تسلیحات شیمیایی است که به گفته رئیس ستاد مشترک آمریکا هر کدام از آنها درصورت انتخاب شدن حداقل ماهانه یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. دمپسی در گزارش خود حملات محدود را به‌معنای وارد کردن «ضربه‌های موردی» به مراکز حساس دولتی با استفاده از پایگاه‌های واشنگتن در منطقه توصیف کرده است.

به غیراز هزینه‌های درنظر گرفته شده رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرده خسارات مادی و تلفات انسانی احتمالی به نیروهای آمریکایی هم باید درنظر گرفته شوند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اما در کنار مطرح کردن گزینه‌های خود تأکید کرده که استفاده از نیروی نظامی در سوریه عملاً به‌معنای ورود به جنگ به‌حساب می‌آید که اجتناب از کشیده‌شدن آن به درگیری گسترده دشوار خواهد بود. این در حالی است که گروهی از نمایندگان کمیته اطلاعات کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که با وجود ریسک رسیدن تسلیحات آمریکا به گروه‌های وابسته به القاعده می‌خواهند طرح ارسال تسلیحات برای مخالفان را ادامه دهند.

کد خبر 224395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز