شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: باید یک بنیاد برای شناساندن ابعاد وجودی پیامبر و گنجاندن شیوه تربیتی ایشان در کتاب‌های درسی در جهان اسلام تأسیس شود.

رئیس‌جمهور در آیین گشایش نخستین همایش بین‌المللی سیمای پیامبر و برنامه‌های درسی گفت: باید سازمانی قوی برای تحقق اهداف این نشست ایجاد شود و گزارش موجود به روشنی نشان می‌دهد که ما از پرداختن به سیره پیامبر در کتاب‌های درسی غافل هستیم.

محمود احمدی نژاد با بیان این که به موضوع این همایش باید از دو زاویه نگاه شود، یافتن مخاطب سیره پیامبر اسلام در تربیت انسانی و تدریجی‌بودن امر تربیت خاطر نشان کرد: این سرفصلی بسیار مهم است که آیسسکو  و  اندیشمندان و صاحبنظران باید به آن توجه کنند؛ زیرا شیوه تربیتی پیامبر اسلام با تمام شیوه‌های رایج دنیا تفاوت معنایی دارد.

وی با اشاره به نگرش دوم به موضوع همایش سیمای پیامبر و برنامه‌های درسی گفت: خود وجود پیامبر اسلام بهترین الگو برای انسان است. اگر هدف تکامل و تعالی است، پیامبر  در اوج قله کمال است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر الگوی پیامبر در مقابل چشم همه جهانیان قرار گیرد و جوانان و اندیشمندان همه او را هدف قرار دهند، دنیا بسیار ارزشمند خواهد شد و البته هیچ راهی جز  راه پیامبران در مقابل بشریت برای تجربه زندگی سعادتمند وجود ندارد و همه راه‌ها به غیر از این به گمراهی و تباهی کشیده می‌شود.

وی با بیان این که سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند مرکزی را برای هماهنگی در کشورهای اسلامی تاسیس کند ادامه داد: ما در بحث کتاب‌های درسی سعی می‌کنیم ویژگی‌های پیامبر را منتقل کنیم که از این ویژگی‌ها می‌توان ایستادگی در راه رسیدن به هدف، شجاعت و غیره را عنوان کرد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این که ماموریت آموزش و پرورش تربیت انسان است، گفت: انسان مومن، عالم، شجاع، خلاق، مقاوم و مهربان تنها از راه آموزش و پرورش تربیت می‌شود.
وی اضافه کرد: این ماموریت ماست که به لحاظ شیوه تربیتی، الگوی تربیتی وجود پیامبر را در اوج قرار دهیم و این بهترین ذخیره و سرمایه است.

تدوین برنامه درسی مناسب برای ترسیم سیمای پیامبر‌ اعظم

وزیر آموزش و پرورش  نیز در این همایش گفت: تدوین برنامه درسی مناسب برای ترسیم سیمای پیامبر اعظم در کتاب‌های آموزشی کشورهای مسلمان ضروری است.

محمود فرشیدی افزود: شناساندن شخصیت برجسته پیامبر اسلام به جوانان مسلمان صرفاً به آموزش درس‌هایی در مورد اخلاق، رفتار و شیوه زندگی پیامبر  به نوجوانان یا نقل احادیث منحصر نمی‌شود.

وی اظهار داشت:  فرهیختگان و اندیشمندان بسیاری اعم از مسلمان و غیر‌مسلمان درباره ابعاد گوناگون شخصیتی پیامبر، کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند و شخصیت ایشان را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند؛ به‌طوری که حجم قابل توجهی از کتاب‌های حوزه علوم دینی و انسانی به توصیف و ستایش از شخصیت و سیره پیامبر اسلام تعلق دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این‌که چگونه می‌توان در دوران کنونی سیمای پیامبر اکرم را به‌طور شایسته و بایسته در کتاب‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان مسلمان ترسیم کرد و شخصیت پیامبر را به آنها شناساند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی تصریح کرد: باید با شناساندن پیامبر به جوانان آنها را شیفته اخلاق و رفتار ایشان کرد که به‌طور خود‌انگیخته پیامبر را الگوی خود قرار داده و تلاش کنند اعمال و رفتاری شبیه آن حضرت پیشه کنند.

فرشیدی افزود: کشورهای مسلمان وظیفه دارند با کمک یکدیگر راه و روشی تدوین کنند تا نوجوانان مسلمان را با سیمای واقعی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام آشنا کنند.

وی گفت: جا دارد که در مقام فرهیختگان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌‌‌گیران آموزش و پرورش کشورهای اسلامی، این پرسش را مطرح سازیم که برنامه‌های درسی کشورهای ما تا چه حد در نمایاندن شخصیت عظیم پیامبر توفیق داشته است و آیا شناساندن چنین شخصیتی به کودکان و نوجوانان مسلمان، آنها را به ارزش‌های دینی و اسلامی پایبندتر نمی‌سازد یا نشان دادن ابعاد شخصیتی پیامبر به دانش‌آموزان در آنها حس افتخار نسبت به دین و آیین متعالی اسلام را برنمی‌انگیزد.

فرشیدی افزود: ما مسلمانان به عنوان کسانی که پیرو آخرین دین الهی و وارث فرهنگ و تمدن غنی و درخشان هستیم خود را مسئول می‌دانیم که نسل‌های آینده را با شخصیت و سیره پیامبر اسلام به‌خوبی آشنا کنیم و این مسؤلیت جز با همکاری اندیشمندان و فرهیختگان جهان اسلام صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان گفت: بی‌گمان این بحث‌ها در آیسسکو دنبال خواهد شد و نتایج سودمندی نیز در پی خواهد داشت.

تغییر برنامه درسی متناسب با نیازهای جامعه

معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: تغییر در برنامه درسی و تولیدات آموزشی، متناسب با نیازهای جامعه و مبتنی بر آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی، رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت در همه کشورهاست.

مهدی نوید‌اد هم افزود: کشورهای اسلامی باید در تولید علم و دانش و در پاسخگویی به تحولات اجتماعی و فناوری‌‌های نوین بر اساس تعالیم اسلامی پیشگام باشند.

وی رویکرد اصلی این همایش را تبیین جایگاه پیامبر  در برنامه‌های درسی   رسمی کشورهای اسلامی و مدارس مسلمان برای دستیابی به نظام تعلیم و تربیت پویا و اثربخش عنوان کرد و اظهار داشت: این‌که سیمای پیامبر در کشورهای مسلمان چگونه است و برای رسیدن به مطلوب چه باید کرد، چگونه می‌توان آموزه‌های نبوی را در باور جوانان مسلمان نهادینه و در رفتار کودکان و نوجوانان تجلی داد و نهایتاً این‌که چگونه می‌توان نظام تعلیم و تربیت را بر اساس آموزه‌های پیامبر  تدوین کرد از دغدغه‌های اصلی همایش تبیین جایگاه  پیامبر اسلام در برنامه‌های درسی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: بهره‌مندی از سیره نبوی در آموزش و پرورش و تقویت انسجام اسلامی، راهکار مبارزه با تبلیغات سوء علیه اسلام است.

وی در پایان گفت: با توجه به این‌که کاربست یافته‌های علمی و پژوهشی این همایش و تبدیل آن به برنامه‌های درسی و کتاب‌های آموزشی و تجلی آنها در رفتار نوجوانان، نیاز به کارشناسی درازمدت دارد، باید دبیرخانه این همایش حداقل برای مدت 5 سال تشکیل شود.

کد خبر 22423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز