شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه دانش: ایران برای سالم‌سازی فضای «ام ام اس» از چند کشور الگوگیری کرده و آن را عملیاتی می‌کند.

وفا غفاریان رییس هیات مدیره ‌شرکت مخابرات در گفتگو با ایرنا با بیان این مطلب، مشترکان تلفن همراه را مطمئن کرد که در صورت دریافت هرگونه پیام مستهجن و غیراخلاقی از طریق MMS  می‌توانند موضوع را پی‌گیری کنند.

این اظهارات در حالی است که هم اینک تنها مشترکان اپراتور دوم از سرویس MMS ( ارسال صوت، تصویر و دیتا ) بهره‌مندند و اپراتور اول که اوایل سال گذشته از آمادگی بیش از ‌٨٠ درصد شبکه‌ مخابرات برای ارائه سرویس MMS خبر می‌داد، هنوز در این زمینه اقدام عملی انجام نداده است.

اما ظاهرا پیش‌بینی غفاریان مبنی براینکه MMS هم مانند سرویس SMS یکی از پرمتقاضی‌ترین سرویس‌های مخابرات خواهد شد، حتی پیش از ارائه این سرویس به وقوع پیوسته و باعث شکل‌گیری حرف و حدیث‌های فراوان پیرامون این امکان مخابراتی شده است.

از سوی دیگر تجربه ارسال SMS های غیراخلاقی از سوی برخی مشترکان همراه باعث شده تا این بار پیش از ارائه این سرویس مسولان به فکر مقابله با این پدیده باشند و از امکان فیلتر MMSهای غیراخلاقی سخن گویند: «مسوولان وزارت ارتباطات با خرید تجهیزات لازم و برای جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی و اعمال غیراخلاقی از سرویس MMS و نیز جلوگیری از بروز مسائل اجتماعی، اقدام خواهند کرد».

از اوایل اردیبهشت ماه درپی درج مطالبی از این دست و انتشار خبری مبنی بر تصویب فیلتر شدنMMSهای غیراخلاقی تلفن همراه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، در رسانه‌ها واکنش‌ها به این قضیه شروع شد.

طرح مسائلی چون ضرورت حفظ حریم خصوصی افراد و  این که کنترل محتوای MMS و SMS جزء مصادیق شنود است و تنها باید با حکم قضایی صورت گیرد از یک سو و توجه به امکان فنی کنترل محتوای این پیام‌ها از سوی دیگر از جمله این واکنش‌ها بود.

طرح این مسائل در رسانه‌ها تا آنجا پیش رفت که روز دهم اردیبهشت ماه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد خبر فیلترشدن MMS اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: « این مصوبه در هیأت نظارت بر اجرای‌مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای و بر اساس درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده است.

در جلسه این هیات مقرر شد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور جلوگیری از تبادل داده‌ها و اطلاعات مغایر با قانون، شرع و اخلاق عمومی در سیستم MMS، دستورالعمل تهیه سخت افزار، نرم افزار، تجهیزات لازم و سایر سازوکارهای مقتضی برای صیانت از فضای شبکه‌های اطلاع‌رسانی را به شرکت‌های طرف قرارداد اعلام تا پس از فراهم آوردن تمهیدات فوق و تأئید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویس MMS ایجاد و فعال شود.

تصمیم فوق به خوبی مشهود می‌سازد که تدبیر اتخاذ شده ناظر به استفاده ناصحیح از سیستم MMS می‌باشد و به هیچ وجه به مفهوم ایجاد محدودیت برای استفاده مطلوب و مناسب از این سیستم برای عموم کاربران نیست.»

اما گفتگوی وفا غفاریان با ایرنا هم مشخص می‌کند که در این مرحله تلاش مسئولان مخابرات محدود به کنترل پیام‌های افرادی است که شاکی خصوصی داشته باشند: «طبعا برای استفاده سالم کاربران از MMS، این فضا باید کنترل شود.

طرح مخابرات چند بعد دارد، نخست اینکه اپراتور ارائه‌کننده این سرویس، مرکزی ایجاد کند تا افرادی که مورد حمله ام‌ام اس های نامطلوب و مستهجن قرار می‌گیرند، بتوانند با گرفتن یک کد مشخصات فرستنده را برای رسیدگی و پیگیری به آن ارجاع دهند.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزوده است: بعد دیگر این است که اگر مشترکی چندین بار مرتکب چنین خلافی شد، در فهرست سیاه قرار گیرد و ممکن است ارتباط ام ام اس وی قطع شود و مرحله بعد معرفی فرد متخلف به مراجع قضایی خواهد بود.

به گفته رئیس هیات مدیره‌ شرکت مخابرات، ایران برای سالم‌سازی این فضا از کشورهایی مانند چین و مالزی الگوگیری کرده و آنچه مناسب فرهنگ ایران است، انتخاب شده و در حال تبدیل به طرحی عملیاتی است‌.

کد خبر 22411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز