کارشناسان حیات‌وحش اخیرا دریافته‌اند که با وجود افزایش آلودگی‌ ناشی از زباله‌های پلاستیکی، باکتری‌های پلاستیک‌خوار می‌توانند از میزان زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها بکاهند.

باکتری‌ پلاستیک‌خوار به نجات اقیانوس‌ها می‌آید


به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، زباله‌های پلاستیکی حداقل 4دهه در اقیانوس‌های آزاد انباشته‌ شده‌اند اما دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که این زباله‌ها محل تجمع گونه خاصی از میکروب‌ها هستند که می‌توانند این زباله‌ها را از بین ببرند.

ساکنان میکروسکوپی در این محیط‌های آلوده به پلاستیک را گروهی از باکتری‌ها و مژکداران بیماری‌زا و میکروب‌هایی تشکیل می‌دهند که قادرند زنجیره‌های هیدروکربنی پلاستیک‌ها را درهم بشکنند. محققان در حال حاضر قصد دارند دریابند که آیا فرایند گوارش پلاستیک‌ها توسط باکتری‌ها می‌تواند منجر به تولید مواد خطرناک یا ورود سموم مختلف به زنجیره غذایی دریایی شود.

تریسی مینسر، میکروب‌شناس مرکز اقیانوس‌شناسی «woods hole» در ماساچوست و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: این میکروب‌ها در واقع شبیه یک زغال روشن روی برف عمل می‌کنند؛ همانطور که وقتی زغال روشن روی برف انداخته می‌شود، برف‌های اطراف خود را ذوب می‌کند و داخل آن فرو می‌رود، این میکروب‌ها نیز با جویدن پلاستیک‌ها داخل آنها فرو می‌روند و با لانه‌گزینی، پلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند. مینسر گفت: پیش از این نیز میکروب‌های تغذیه‌کننده پلاستیک مشاهده شده بودند اما این نخستین شواهد به‌دست‌ آمده از وجود باکتری‌های آبی جونده پلاستیک در اقیانوس‌هاست.

کد خبر 223978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز