همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در اولین روز از سفر به کشور عراق با مقامات بلندپایه عراق دیدار و مذاکره کرد و در مجلس این کشور نیز حضور یافت.

president

محمود احمدی‌نژاد در ادامه برنامه های اولین روز از سفر به کشور عراق، در دیدار نوری المالکی نخست وزیر این کشور که با حضور هیات های عالی رتبه دو کشور صورت گرفت، با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در مسیر آبادانی عراق طی سالهای اخیر، روابط ایران و عراق را دوستانه و برادرانه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر روابط تهران - بغداد در عرصه های گوناگون رو به توسعه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به عراق، رییس جمهور سابقه فرهنگی، تمدنی و اعتقادی دو ملت را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر تحولات منطقه و جهان فرصتی را بوجود آورده که دو کشور بتوانند همکاری های بهتری در عرصه های مختلف انجام دهند.

احمدی‌نژاد به همکاری های ایران و عراق اشاره کرد و افزود: امروز تهران و بغداد همکاری های بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و در بخش خدمات مهندسی، انرژی و برق، همکاری های خوبی میان دو کشور شروع شده که امیدواریم این همکاری ها در آینده روز به روز توسعه یابد.

وی، توسعه و رونق گردشگری دو کشور را قابل توجه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات خود در عرصه های مختلف با کشور عراق قائل نیست.

به گزارش ایسنا، نوری المالکی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رییس جمهور و هیأت همراه، روابط دو کشور را مثبت توصیف کرد و گفت: عراق جدید به دنبال توسعه روابط با همه کشورهای دوست منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

نخست وزیر عراق با اشاره به مشکلات بوجود آمده ناشی از حکومت رژیم بعثی در عراق، اظهار کرد: امروز عراق سیاست درهای باز را در پیش گرفته چراکه ما به دنبال توسعه همکاری ها و مناسبات هرچه بیشتر با کشورهای دوست با مشترکات تاریخی و فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با عراق اشتراکات فراوانی دارند، تصریح کرد: جمهوری عراق هیچ مرزی در همکاری های خود با ایران نمی‌بیند و در حال حاضر در عرصه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران روابط گسترده ای دارد.

نوری المالکی افزود: ما خواستار همکاری ایران در زمینه انرژی و برق با جمهوری عراق هستیم. رییس‌جمهور کشورمان در مراسم ضیافت افطار که از سوی ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی عراق (ائتلاف شیعیان عراق) به افتخار هیات ایرانی برگزار شده بود، شرکت کرد.

حضور احمدی‌نژاد در ضیافت افطار ابراهیم جعفری

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به عراق، محمود احمدی‌نژاد در ادامه برنامه های اولین روز از سفر به عراق، پس از دیدار و مذاکره با مقامات بلندپایه عراقی و حضور در مجلس این کشور و ملاقات با اسامه نجیفی رییس بارلمان عراق، در مراسم ضیافت افطاری که از سوی ابراهیم جعفری، رییس ائتلاف ملی عراق و نخست وزیر سابق عراق ترتیب داده شده بود، شرکت کرد.

در این مراسم علاوه بر رییس‌جمهور کشورمان و ابراهیم جعفری، هیات‌های عالی ایران و عراق نیز حضور داشتند.

احمدی‌نژاد با معاون رییس‌جمهور عراق دیدار کرد

محمود احمدی‌نژاد عصر امروز (پنجشنبه) در جریان سفر به کشور عراق، در دیدار خضیر الخزاعی معاون رییس جمهور و کفیل ریاست جمهوری عراق که در کاخ ریاست جمهوری عراق برگزار شد، ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت این کشور از هیات ایرانی، بر توسعه روابط بیش از پیش دو کشور در تمامی زمینه ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس جمهور در این دیدار اظهار کرد: مناسبات همه جانبه، اجتماع توانمندی ها و فعال کردن ظرفیت های همکاری میان ایران و عراق امروز سبب ایجاد قدرت جدیدی در منطقه و جهان شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به سوابق تمدنی، فرهنگی و معنوی دو ملت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط همه جانبه با کشور عراق قائل نیست.

احمدی‌نژاد گسترش روابط ایران و عراق را به نفع ملت های دو کشور، منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: هرگاه ملت های ایران و عراق در کنار هم قرار گرفته اند، هیچ قدرت خارجی نتوانسته در روابط دو جانبه آنها خدشه ای وارد کند.

خضیر الخزاعی معاون رییس جمهور و کفیل ریاست جمهوری عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر احمدی نژاد به عراق روابط دو کشور را تاریخی، تمدنی و همراه با منافع مشترک دانست و گفت: تهران و بغداد با مشترکات فراوان می توانند نقش مناسبی در منطقه و جهان ایفا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق به همسبتگی و وحدت بیش از پیش دو کشور منجر شود.

کد خبر 223730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز