چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت جدید و موقت مصر در غیاب اخوان‌المسلمین و گروه‌های اسلامگرا، در حضور رئیس‌جمهور موقت سوگند یاد کرد و عملا اداره امور کشور را تا پایان دوره انتقالی در سال 2014میلادی به‌دست گرفت.

مصر

کابینه حازم الببلاوی که به‌گفته مشاور رئیس‌جمهور پس از رایزنی‌های گسترده با تمامی احزاب و گروه‌ها ازجمله اخوان‌المسلمین و سلفی‌ها شکل گرفته، سمت‌وسویی غیرحزبی با اندک گرایشی به چپ میانه دارد. رئیس دولت حازم الببلاوی لیبرالیست معروفی است که پیش از این در دولت عصام شرف پس از سرنگونی رژیم مبارک، وزارت دارایی را در‌دست داشت.

در دولت جدید نخست‌وزیر 3معاون دارد تا بیانگر تقسیم قدرت پس از تحولات اخیر باشد. معاون اول نخست‌وزیر عبدالفتاح السیسی است که با حفظ سمت وزیر دفاع هم هست و این امر ثقل و جایگاه نهاد نظامی در قدرت اجرایی مصر را نشان می‌دهد. 2معاون دیگر یعنی زیاد بهاء‌الدین و حسام عیسی هم نمایندگان اپوزیسیونی هستند که در ساقط کردن نظام اخوان‌المسلمین سهیم بودند. زیاد بهاء‌الدین عضو سابق مجلس منحل شده نمایندگان و عضو حزب مصری دمکراتیک اجتماعی بود که ازجمله احزاب شکل‌دهنده جبهه نجات ملی است. این جبهه رهبری مخالفان نظام محمد مرسی را به‌دست داشت. حسام عیسی هم یکی دیگر از اعضای کادر رهبری جبهه نجات ملی با گرایش ناصری و ملی است.

بدین‌ترتیب بیش از یک‌سوم وزرای کابینه شخصیت‌هایی هستند که در جبهه نجات ملی حضور داشتند. اما وزرای منسوب به احزاب مختلف در مصر پس از تعیین شدن به‌عنوان وزیر از عضویت در احزاب متبوع خود استعفا کردند تا دولت سمت و سویی حزبی نیابد. علاوه بر این وزرا، 8وزیر از وزرای کابینه ببلاوی همان وزرای دولت هشام قندیل در دوره مرسی هستند تا دلیلی بر درهم تنیدگی ساختار حاکمیت باشند.

در کابینه ببلاوی 3وزیر زن در وزارتخانه‌های اطلاع‌رسانی، بهداشت و محیط‌زیست حضور دارند و 3وزیر مسیحی هم برای نخستین‌بار در تاریخ دولت مصر به کابینه راه‌یافتند.در دولت جدید محمد نبیل فهمی که پیش از این سفیر مصر در آمریکا بود، جانشین محمد کامل عمرو شد و وزارت خارجه را به‌دست گرفت. محمد ابراهیم هم وزارت کشور را به‌دست گرفت.

اصلی‌ترین مسئولیت دولت انتقالی ببلاوی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری و اصلاح قانون اساسی 2012 است که موقتا عمل به مواد آن به تعلیق درآمده است. دولت موقت همچنین وظیفه دارد تا اهداف ترسیم شده انقلاب را پی‌گیرد.
در نخستین اظهارات اعضای کابینه موقت، اشرف العربی وزیر برنامه‌ریزی اعلام کرد که در مرحله کنونی شرایط برای گفت‌وگو با صندوق بین‌المللی پول به‌منظور دریافت اعتبارات مناسب نیست.

اظهارات اشرف العربی در حالی بیان می‌شود که در دوره مرسی، مصر برای دریافت 4میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای چندین‌ماه تلاش‌های فراوانی به‌کار گرفت اما نتیجه‌ای نگرفت و پس از سقوط مرسی، مصر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس 12میلیارد دلار به‌صورت کمک‌های بلاعوض یا سپرده‌گذاری دریافت کرد.

در همین حال، احمد مسلمانی مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور اعلام کرد که تماس‌ها برای تحقق آشتی ملی با تمامی نیروهای سیاسی ازجمله جماعت اخوان‌المسلمین در جریان است. وی پیش‌بینی کرد که اغلب جریان‌های اسلامگرا در این روند مشارکت کنند. مسلمانی همچنین اعلام کرد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر برخی از وزارتخانه‌ها را به اخوان‌المسلمین پیشنهاد کردند اما این جماعت از حضور در دولت خودداری کرد.

اما جماعت اخوان‌المسلمین ضمن مخالفت با دعوت ریاست‌جمهوری برای مشارکت در دیدارهای آشتی ملی اعلام کرد که دولت جدید مشروعیت ندارد. محمد البلتاجی از اعضای کادر رهبری اخوان‌المسلمین با اشاره به اینکه سخن درباره آشتی ملی میان جریان‌ها و احزاب مصر دروغی بیش نیست، افزود: آشتی ملی تنها با لغو کودتای نظامی محقق می‌شود. وی گفت که ببلاوی هیچ وزارتی را در دولت انتقالی به اخوان پیشنهاد نکرده و حتی اگر پیشنهاد می‌کرد اخوان رد می‌کرد.

محمد البلتاجی ضمن دعوت طرفداران مرسی به ایستادگی و مقاومت، اعلام کرد که وعده ما فردا جمعه برای بازگرداندن میهن به آغوش ملت خواهد بود. وی افزود: اخوان‌المسلمین می‌داند باید چه اقدامی را صورت دهد.حزب سلفی النور هم اعلام کرد که برخی از شخصیت‌های مطرح در دولت جدید وابسته به جریانی خاص هستند و حتی بسیاری از آنها وابستگی حزبی دارند. حزب النور این پدیده را باعث تکرار خطاهای دولت‌های گذشته دانست.

اما در گرماگرم تشکیل دولت انتقالی در مصر، اخوان‌المسلمین با برگزاری تظاهراتی در چهارراه رابعه‌العدویه و دانشگاه قاهره، بر ضرورت بازگشت محمد مرسی به قدرت تأکید کردند. تظاهرات اخوان‌المسلمین در مقابل دانشگاه قاهره مشکلاتی را برای دانشجویان رقم زد و باعث لغو اعلام نتایج دانشگاه شد.

کد خبر 223629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز