همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اسلام بر همه ابعاد زندگی انسان مانند نوع غذا و لباس توجه کرده است، گفت: پیامبر اعظم (ص)، مهربانی ایرانیان را متأثر از نوع تغذیه‌شان می‌داند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام پناهیان در سلسله مراسم «یک شب نورانی در نمایشگاه قرآنی» در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به اهمیت آداب و فرهنگ بومی، گفت: توجه به آداب قومی دستوری دینی است، چراکه اسلام برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی توصیه‌هایی دارد که یکی از این‌ها رعایت فرهنگ جوامع و منطبق شدن با موقعیت جغرافیایی است.

وی با بیان اینکه قدیمی یا جدید لباس پوشیدن همیشه برابر با اسلامی بودن نیست، تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در سومین وصفی که برای افراد پرهیزگار برشمرد نوع لباس بود، بنابراین افراد باید بر اساس خانواده و فرهنگ جامعه خود لباس بپوشند.

تغذیه در شکل‌گیری شخصیت و رفتار مؤثر است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت نوع خوراک در شکل‌گیری شخصیت و رفتار جوامع افزود: امام‌ صادق (ع) فرموده‌اند «در سفره‌ای که سبزی نباشد من نمی‌نشینم» این یک توصیه کلی است، اما غذاها به مقتضای موقعیت جغرافیایی متفاوت است به همین دلیل است که پیامبر (ص) درباره ساختار ژنتیکی ایرانیان سخنانی فرمودند. ایشان در روایاتی آورده‌اند که ایرانیان بیشتر گوشت گوسفند استفاده می‌کنند که خوب است، چراکه هر کس گوشت گوسفند استفاده کند مهربانی به او منتقل می‌شود.

وی گفت: مصرف غذاها بر فرهنگ‌سازی مؤثر است، شاید یکی از حکمت‌های حرام شدن گوشت خوک نیز این باشد که صفات ژنتیکی خوک از جمله بی‌غیرتی به انسان منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به سبک زندگی اسلامی و ایرانی و توجه به ایرانی بودن آن اظهار داشت: وقتی از سبک زندگی اسلامی و ایرانی سخن به میان می‌آوریم، این بخش ایرانی بودن به اقتضای زندگی قومی ما بر می‌گردد.

با افراد بر اساس شأن و جایگاه آن‌ها برخورد کنید

وی با اشاره به تفاوت‌های خلقت در مرد و زن اظهار داشت: اسلام می‌گوید که برخی مقتضیات قومی و منطقه‌ای را باید رعایت کنید، بنابراین وقتی از ایرانی بودن سبک زندگی حرف می‌زنیم قصد جذب کردن افرادی که تصور ایرانی‌گرایی را بر اسلامی‌گرایی ترجیح می‌دهند، نیست.

حجت‌الاسلام پناهیان به اهمیت ادب اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان عقل، ادب است. ادب باعث رشد و پیشرفت جوامع می‌شود، به همین دلیل است که توصیه شده که با افراد بر اساس شأن و مقام آن‌ها برخورد کنید.

کد خبر 223615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز