اولویت‌بندی مصارف ارزی، راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، کنترل ورود و خروج ارز به کشور، افزایش ذخایر ارزی به بیش از 100 میلیارد دلار، کاهش 27.5 میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی، صادرات 215 میلیارد دلاری غیرنفتی، تبدیل ایران تا سال آینده به صادر‌کننده بنزین، تشریح آثار مثبت اجرای طرح مسکن مهر و ذخیره 52 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی، مهم‌ترین مطالب گزارش ویژه تیم اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در مورد عملکرد 8سال گذشته به مقام معظم رهبری بود.

به گزارش مهر، سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار با اشاره به بحران اقتصادی جهانی چشم‌انداز اقتصاد ایران را به‌رغم اعمال تحریم‌های شدید و فراگیر روشن و امیدوار‌کننده ارزیابی کرد و با یادآوری تکانه‌های ارزی در سال گذشته، از اولویت بندی مصارف ارزی، راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی و کنترل ورود و خروج ارز به کشور به‌عنوان اهم تدابیر دولت یاد کرد.

وی با تشریح گزارشی در ارتباط با کنترل نقدینگی و مهار تورم عنوان کرد: بخش کشاورزی، حوزه صادرات و بخش‌های گردشگری و بیمه از افزایش نرخ ارز منتفع شدند و کالاهای وابسته به ارز و واردات تحت فشار قرار گرفتند. سخنگوی اقتصادی دولت از افزایش شاخص توسعه انسانی کشور خبر داد و تأکید کرد: تولید ناخالص داخلی به مرز یک هزار میلیارد دلار و رتبه ایران به رتبه هفدهم اقتصاد دنیا رسید، ذخایر خارجی کشور فراتر از 100میلیارد دلار شد و مجموعه تعهدات خارجی کشور به 14.3 میلیارد دلار رسید که معادل یک سوم میزان بدهی خارجی کشور در سال 84 است.

افزایش ذخایر ارزی کشور

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در گزارش خود با اشاره به مجموعه‌ای از محدودیت‌های خارجی و تحریم‌ها گفت: با وجود همه این فشارها، ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر به بیش از یکصد میلیارد دلار افزایش یافته، ضمن آنکه توانسته‌ایم 27.5 میلیارد دلار از بدهی‌های خود را کاهش دهیم. وی مهار تورم در عدد 30.5درصد با وجود افزایش 3 برابری نرخ ارز و کاهش نقدینگی به عدد 30.8 درصد را ازجمله اقدامات بانک مرکزی برشمرد و به پیشرفت‌های سیستم بانکی در نظام پرداخت و بانکداری الکترونیک اشاره کرد.

مجید نامجو، وزیر نیرو در گزارشی از صنعت آب و برق و اقدامات انجام‌شده در این حوزه‌ها گفت: ظرفیت برق کشور در آغاز دولت نهم 38100مگاوات بود که اکنون به بیش از 69500مگاوات رسیده است. همچنین 69سد ملی در 8سال گذشته ساخته شد.
وزیر نیرو با اعلام اینکه ظرفیت حجم ذخایر سدها اکنون به52.5میلیارد مترمکعب رسیده است، به کاهش 5درصد از اوج مصرف برق و 2درصد از مصرف انرژی به واسطه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد.

شور را 3.3تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: 2200جایگاه CNG هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است. وی با اشاره به افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و 60واحد پتروشیمی در حال ساخت در کشور، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا تبریز را طولانی‌ترین خط اتیلن دنیا خواند و توجه به میادین مشترک نفت و گاز را جزو اولویت‌های دولت بیان کرد و افزود:

به‌رغم تحریم صادرات نفت و پتروشیمی به 30کشور در حال انجام است و ایران تا سال آینده به صادر‌کننده بنزین تبدیل می‌شود. صادق خلیلیان، وزیر جهادکشاورزی نیز در گزارش خود با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری در 830هزار هکتار از اراضی کشور و انجام عملیات آبخیزداری در 9میلیون و 190هزار هکتار از اراضی خاطرنشان کرد: از سال 84تاکنون، ظرفیت صنایع فرآوری به 24میلیون و 600‌هزار تن رسیده که با پایان طرح‌های مصوب، این ظرفیت و همچنین ظرفیت دامی و شیلات کشور افزایش خواهد یافت. در سال گذشته صادرات محصولات کشاورزی، 23درصد افزایش یافته است.

علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی ساخت 63هزار و 351کیلومتر انواع راه در 8 سال اخیر را تحول در حوزه زیر ساخت دانست و از اتمام مقاوم‌سازی‌ یک میلیون و 600هزار مسکن روستایی و اجرای 8هزار و 878طرح هادی در روستاها خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای مسکن مهر، آثار مثبتی در رفع مشکل مسکن در شهرهای مختلف به‌همراه داشته است. همچنین محمدرضا فرزین، مدیرعامل صندوق توسعه ملی در این جلسه با استناد به گزارش‌های مجامع اقتصادی جهانی، اجرای قانون هدفمندی در ایران را الگویی موفق برای دیگر کشورها خواند. وی مدیریت مصرف انرژی را ازجمله اهداف تحقق یافته هدفمندی خواند و گفت: تا پایان سال 91، بالغ بر 32میلیارد دلار در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی شده است.

تأثیر مثبت پرداخت یارانه‌ها در اوضاع اقتصادی خانوارها به‌ویژه در روستاها و کنترل قاچاق حامل‌های انرژی از دیگر مسائلی بود که آقای فرزین به آنها اشاره کرد. مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: در عرض 2سال موجودیت این صندوق، با 52میلیارد دلار ذخیره به رتبه بیستم در میان صندوق‌های توسعه ملی در جهان رسیده‌ایم.

کد خبر 223308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز