دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

ایلام- گروه شهرستان‌ها: وقتی مهمان اغلب استان‌های غربی کشور می‌شوی و ‌ عمیق‌‌تر به رفتار مردم‌شان نگاه می‌کنی، متوجه می‌شوی که اغلب جوانان یا فلافل می‌فروشند یا مسافرکشی می‌کنند یا برای اینکه بیکار نباشند! راهی قهوه‌خانه‌ها و پارک‌های شهرشان می‌شوند.

 تأیید این ادعا آخرین گزارش نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران است. طبق این گزارش استان‌های لرستان و ایلام در صدر بیکارترین استان‌های کشور قرار دارند، به‌نحوی که استان لرستان با رقم 4/20درصد در زمستان 91بالاترین نرخ بیکاری را داشته و پس از آن استان ایلام با 2/19درصد قرار دارد. این در حالی است که استان خراسان‌جنوبی در شرق کشور، پایین‌ترین نرخ بیکاری یعنی 7/7درصد را دارد. از سوی دیگر استان کرمانشاه نیز با 9/18درصد کمترین درصد شاغلان را به‌خود اختصاص داده است. ‌شاید این آمار برخلاف تصور خیلی‌ها باشد چراکه اگر از مردم این سؤال را بپرسیم که اهالی کدام منطقه از کشور به‌لحاظ اقلیمی و شرایط آب‌وهوایی، در بحث تولید و کشاورزی می‌توانند موفق‌تر عمل کنند؟ غالبا پاسخ می‌دهند استان‌های غرب نسبت به شرق کشور از این حیث وضعیت بهتری دارند. البته این طرز عقیده چندان هم از واقعیت دور نیست اما چرا استان‌های غربی به‌ویژه لرستان و ایلام از بعد بیکاری از دیگر استان‌ها پیشی گرفته‌اند؟

مهار نشدن آب در لرستان

اگرچه استان لرستان در حال‌ حاضر یکی از استان‌های پرآب کشور با میانگین 552میلی‌متر بارش به‌حساب می‌آید اما مهار نشدن این آب و خروج بیش از اندازه آب از این استان باعث شده کشاورزی بسیار آسیب ببیند. به‌همین‌خاطر کشاورزی در لرستان بیشتر به‌صورت دیم بوده و هنوز به سمت کشاورزی مدرن نرفته است. از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد درحالی‌که عمده نیاز لرستان در بخش‌های مرتبط با آب و محیط‌زیست است اما اغلب فارغ‌التحصیلان استان لرستان از رشته‌های علوم انسانی هستند. آنطور که کارشناسان عنوان می‌کنند زعفران برداشت شده از مزارع لرستان به‌ویژه در منطقه پلدختر کیفیت بسیار بالایی حتی بالاتر از زعفران خراسان دارد اما به‌خاطر ایجاد نشدن بازار فروش، هرساله مقدار زیادی زعفران روی دست کشاورزان باقی می‌ماند. از سوی دیگر در بحث آموزش مهارت کشت زعفران در این استان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

مهاجرت از روستا به شهر

یکی از دلایل مهم بیکاری در لرستان رشد بالای مهاجرت از روستاها به شهرهاست و کسانی که وارد شهر می‌شوند خواستار شغلی جدید برای خود هستند. روند مهاجرت در لرستان موجب شده که علاوه بر کاهش جمعیت فعال در بخش کشاورزی و دامداری، جمعیت غیرمتخصص جویای کار در بخش‌های دیگر شهرها با افزایش مواجه شود. علاء‌الدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: متأسفانه استان لرستان واحدهای تولیدی تعطیل شده فراوانی دارد و در این زمینه در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد. وی می‌افزاید: متأسفانه به‌دلیل عدم‌تزریق سرمایه در گردش بیش از 80درصد نیروهای کارخانه خودرو‌سازی‌ شهرستان بروجرد اخراج شده‌اند. وی با تأکید بر اینکه باید رفع مشکلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی را که در حال حاضر دارای مشکل نقدینگی هستند در اولویت قرار داد، اضافه می‌کند: برای رفع مشکل این واحدها باید سرمایه در گردش لازم به آنها تزریق شود.

ایلام جنگ‌زده

نماینده مردم ایلام و چرداول هم در مورد اینکه استان ایلام با اختلاف کمی نسبت به استان لرستان در رده دوم نرخ بیکاری قرار گرفته، به خبرنگار ما می‌گوید: این مسئله به‌خاطر این است که هنوز استان ما جنگ‌زده به‌حساب می‌آید و پس از اتمام جنگ هنوز از نظر توسعه صنعتی، عمرانی و کشاورزی کار مناسبی انجام نشده است. احمد شوهانی با بیان اینکه ایلام در جنگ تحمیلی در تیررس رژیم بعثی عراق بود می‌افزاید: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال پس از جنگ در ایلام ایجاد نشده و فعالان اقتصادی خصوصی به‌خاطر عقب‌ماندگی‌های جاده‌ای، درمانی، آب و ... حاضر به سرمایه‌گذاری در استان نیستند. وی با بیان اینکه قبل از کشاورزی باید به منابع نفتی و گازی ایلام توجه شود اظهار می‌دارد: استان ایلام 13درصد منابع گازی و 7درصد منابع نفتی کشف شده کل کشور را در اختیار دارد اما بسیاری از پروژه‌های مربوط به این زمینه راکد مانده است. وی می‌گوید: ایلام بزرگ‌ترین میادین نفتی مشترک با عراق را داراست که در سمت ایران سرعت کارها مطلوب نیست.

این نماینده مجلس مشکل آب در ایلام را مانند استان لرستان توصیف کرده و بیان می‌کند: در استان ایلام آب به‌درستی مهار نمی‌شود و در بحث کشاورزی آبیاری مدرن صورت نمی‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: از نزدیک به 400هزار هکتار اراضی کشاورزی استان فقط 15درصد اراضی کشاورزی‌ آبی است و بقیه به شیوه دیم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. شوهانی اضافه می‌کند: سدهایی در ایلام وجود دارد که 16سال پیش کلنگ‌زنی شده‌ اما هنوز کار اجرایی آنها شروع نشده است که می‌توان به سدهای چنگوله در مهران، چناره در چرداول، سازه‌بن در سیروان و سد جزمان اشاره کرد. وی قابلیت دیگر ایلام که مغفول مانده است را قابلیت مرزی عنوان کرده و می‌گوید: 430کیلومتر مرز با عراق آسیب‌دیده ولی آنطور که باید و شاید اقدام مناسبی صورت نگرفته است. وی می‌افزاید: در مرز مهران به‌عنوان یکی از مرزهای امن تردد به‌صورت کاروانی انجام می‌شود و کنترل مرز از راه دور صورت می‌گیرد و تا تردد انفرادی در طول سال صورت نگیرد، مرز هیچ فایده‌ای برای مردم بومی نخواهد داشت. وی اعلام کرد: دست‌هایی در کار است تا جلوی فراهم شدن امکان تردد انفرادی از مرز مهران گرفته شود.

کد خبر 223194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز