شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در تشریح ویژگى اهل گریه در قرآن آورده است: از آثار رقّت قلب، گریه فراوان است، گریه به علت ملکوتى و عرشى شدن؛ گریه بسیار پرقیمتى که اگر همه گریه‏‌هاى عالم را جستجو و ارزیابى کنند، فوق این گریه وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی استاد حسین انصاریان یادداشتی درباره ویژگى اهل گریه در قرآن و نشانه‏‌هاى محسنین در ترک گناه منتشر کرده که متن کامل آن در ادامه آمده است:

مقدمه‏‌اى را در ارتباط با گریه «بکاء» عنایت بفرمایید تا بخش دیگرى از روایات مربوط به گناه و آثار آن بیان شود و روشن شود که چرا خدا، پیامبران، ائمه طاهرین علیهم‏‌السلام، اولیاى خدا و عقلِ انسان بر ترک گناه اصرار دارند که فریب این لذت‏‌هاى کم گناه را نخوریم. معامله کردن بهشت با این لذت‏‌هاى زودگذر و در نتیجه از دست دادن بهشت، منطقى و عاقلانه نیست.

در سه آیه از سوره مبارکه مائده، خداوند متعال از گروهى از بندگان حقیقى، با انصاف و با وجدانش خبر می‌دهد که در زمان رسول خدا (صلی الله‏ علیه‏ و‏ آله) بودند و بعد از حضرت نیز با همین هویت پیدا شدند، در زمان ائمه علیهم‏‌السلام و بعد از آنان نیز بوده، در زمان ما نیز هستند و در آینده نیز خواهند بود و در نهایت همه آن افرادى که در کنار امام دوازدهم علیه‏ السلام جمع می‌شوند، از همین گروه، با همین اوصاف خواهند بود.

در این آیات شریفه، اول مسأله شنیدن مطرح است، البته شنیدنى که مربوط به مردم با انصاف، با وجدان، با ادب، باوقار و انسان صفت است. بعد از این شنیدن، روى قلب آنها اثر می‌گذارد و براى آنان نرمى و رقّت قلب مى‏‌آورد. از آثار این رقّت قلب، گریه فراوان است، گریه به علت ملکوتى و عرشى شدن؛ گریه بسیار پرقیمتى که اگر همه گریه‏‌هاى عالم را جستجو و ارزیابى کنند، فوق این گریه وجود ندارد.

در آیه شریفه نیز خداوند مى‏‌فرماید که این گریه ـ منهاى رقّت قلب و عاطفه درونى که زمینه گریه است ـ به چه سبب براى آنها حاصل مى‏‌شود.

بعد از گریه، اتصال به وجود مقدس پروردگار و بعد از آن نیز اعتراض عالمانه و حکیمانه به تمام بى‏‌دین‏‌هاى جهان و در پایان مطلب نیز خداوند متعال، از جایگاه قیامتى این گروه خبر مى‏‌دهد و بعد به مقام ارشدیت این افراد عنایت مى‏‌کند که در حقیقت این مقام، همرنگ مقام خود خدا است.

ما به خواست خدا، از بحث گناه فارغ شدیم و به سفارش دوم پیغمبر (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) رسیدیم که در ماه رمضان اصرار دارند که انجام بگیرد و آن بحثِ زیاد تلاوت کردن قرآن است:

«فَأَکْثِرُوا فیه مِنْ تلاوة القرآن»

در این ماه، زیاد قرآن تلاوت کنید.

خود پیغمبر اکرم (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) در این ماه، ده بار از اول تا آخر قرآن را تلاوت مى‏‌کردند و در بیشتر زمان تلاوت نیز اشک مى‏‌ریختند. قرآن خواندنى با حال که حقیقت آیات را براى ما روشن کند و انسان وارد آن فضا شود و در خم رنگرزى خدا، رنگ خدایى را از قرآن بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان بیرون بیاید.

کد خبر 222993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز