گروه اقتصادی - رضا کربلایی: توقف 28ماهه انتشار گزارش رسمی بانک مرکزی از دخل و خرج خانوارهای شهری ایران همچنان ادامه دارد و کسی نمی‌داند که شکاف هزینه‌ و درآمد در سبد خانواده‌ها بیشتر شده یا کمتر؛ هرچند در سال اخیر رشد خیره‌کننده قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که فشار معیشتی بر دوش خانوارها سنگین‌تر شده‌است.

فروشگاه

به گزارش همشهری، بانک مرکزی از ابتدای سال1389 انتشار گزارش سالانه خود درباره نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران را متوقف کرد، درحالی‌که با اجرایی‌شدن فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها در 28 آذر سال 89 انتظار می‌رفت دولت گزارشی از وضعیت درآمد و هزینه‌های خانواده‌ها منتشر کند. بن‌بست ایجادشده بر سر راه انتشار این گزارش مهم، در حالی 28ماهه شده که مسئولان دولتی همواره از بهبود وضعیت معیشتی مردم خبر داده‌اند، اما گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی از روند قیمتی کالاهای خوراکی - که چند هفته‌ای است دوباره آغاز شده - نشان می‌دهد که مردم برای تأمین معیشت خود در تنگنا قرار دارند.

آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی درباره وضعیت بودجه خانوار در سال89 نشان می‌دهد که کل هزینه خانوارها نسبت به سال88 رشدی11.4درصدی داشته است و رشد قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 16.7، دخانیات 10، پوشاک و کفش 7.5، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها 6.9، بهداشت و درمان 21.9، حمل‌ونقل8.4، ارتباطات 8.9، تفریح و امور فرهنگی14.2، تحصیل 21.7، رستوران و هتل10.4 و کالاها و خدمات متفرقه12.2درصد گران‌تر شده بود. تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهرنشینان ایرانی منتشر کرده نشان داد:

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین گذشته 2درصد، نسبت به اردیبهشت پارسال 41.7درصد و 2ماهه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 41.9درصد افزایش داشته است. این گزارش تأیید می‌کند که در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال، قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 51.4، دخانیات90.7، پوشاک و کفش 63.5، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 17.8، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 80.1، بهداشت و درمان 43.3، حمل‌ونقل 49.5، ارتباطات 13.5، تفریح و امور فرهنگی 56.6، تحصیل‌11.5، رستوران و هتل 51.6 و دیگر کالاها و خدمات هم 70درصد گران شده است.

درآمد خانواده‌ها بهتر شده یا بدتر؟

مسئولان دولتی در دفاع از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها همواره از بهبود ضریب‌جینی به‌عنوان شاخص تعیین‌کننده شکاف درآمدی بین دهک‌های مختلف سخن می‌گویند؛ درحالی‌که هیچ گزارشی در دولت دهم از شکاف درآمد و هزینه در بودجه خانوارها منتشر نشده است.

گزارش رسمی بانک مرکزی که 28‌ماه است انتشار آن به بن‌بست خورده، آیینه‌ای پیش روی دولتمردان و تصمیم‌سازان است که با درنظر گرفتن شاخص‌هایی چون سهم هر گروه کالایی در سبد هزینه‌های خانوار از یک‌سو و ترکیب منابع درآمدی خانواده‌ها، چگونه برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تصمیم‌گیری کنند؛ گزارشی که تاریخ تولد آن به 1314 بر‌می‌گردد اما در ابتدای سال1390 به بایگانی سپرده شده است. آیا بانک مرکزی در واپسین روزهای حیات دولت دهم گزارش خود از بودجه خانوار ایرانی را منتشر می‌کند؟

کد خبر 222886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز