چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه قصد دارد اولین نیروگاه هسته‌ای شناور خود را با هدف تامین انرژی مورد نیاز برای مناطق دورافتاده این کشور تاسیس کند.

براساس گزارش میل‌آنلاین، قرار است این نیروگاه اتمی شناور،‌که در واقع کشتی به نام آکادمیک لومونوسوف است، انرژی، گرما و آب آشامیدنی مورد نیاز مناطق دورافتاده روسیه را تامین کند.

روسیه قصد دارد طی سه سال آینده بهره‌برداری از این نیروگاه را آغاز کند. قرار است برروی عرشه این کشتی نیروگاه اتمی ساخته شود. مدیر بزرگترین کارخانه کشتی‌سازی روسیه اعلام کرد بهره‌برداری از این نیروگاه در سال 2016 و همزمان با ششمین مانور دریایی بین‌المللی در سن‌پطرزبورگ آغاز خواهد شد.

این کشتی با استفاده از رآکتورهای هسته‌ای که در حال حاضر در کشتی‌های یخ‌شکن مناطق قطبی مورد استفاده قرار دارند، انرژی تولید خواهد کرد. وزن این کشتی 21 هزار و 500 تن خواهد بود و 69 نفر در آن مشغول به کار خواهند شد. اما این کشتی از سیستم نقلیه برخوردار نخواهد بود و تا مناطق مورد نظر کشیده خواهد شد.

نیروگاه اتمی

برروی کشتی دو رآکتور KLT-40 نصب خواهد شد،‌این دو رآکتور می‌توانند انرژی مورد نیاز شهری با جمعیت 200 هزار نفر را تامین کند. خروجی نهایی این نیروگاه 70 مگاوات برق یا 300 مگاوات گرما خواهد بود.

شهرهای بزرگ و بندرگاه‌های بزرگ روسیه در امتداد سواحل شمالی و مناطق شرقی رشد اقتصادی چندانی را تجربه نکرده‌اند زیرا در این مناطق کمبود انرژی وجود دارد،‌از این رو امید می‌رود احداث چنین نیروگاه‌های شناوری به حل این معضل کمک کند.

این کشتی‌ها را می‌توان با ایجاد تغییراتی به مراکز تصفیه آب تبدیل کرد و به این شکل کشتی می‌تواند روزانه 240 هزار متر مکعب آب آشامیدنی تولید کند. این کشتی‌ها به شکلی ساخته خواهند شد که در برابر برخورد با دیگر کشتی‌ها و صخره‌ها و همچنین در برابر سونامی مقاوم باشند و پس از گذشت 40 سال، کشتی جدیدی جایگزین کشتی قدیمی خواهد شد.

شرکت سازنده این کشتی اصرار دارد این نیروگاه متحرک از امنیت کافی برای حفظ پاکی محیط زیست برخوردار است و حین فعالیت هیچ ماده سمی از آن وارد آب نخواهد شد.

کد خبر 222662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز