یک کارشناس آموزش اورژانس، نسبت به افزایش بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما هشدار داد.‌

آرزو دهقانی افزود: با آغاز فصل گرما و مسافرت‌های تابستانی، به‌دلیل کمبود امکانات، رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش می‌یابد، به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی به‌ویژه در کودکان و سالمندان افزایش می‌یابد. مدیر روابط عمومی اورژانس کشور مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های عفونی را خوردن مواد غذایی مانده، حرارت ندادن غذاهای سرد به میزان کافی، مصرف زرده تخم‌مرغ نیم‌پز و همچنین خوردن بستنی‌های تهیه‌شده از شیرهای غیرپاستوریزه و نوشیدن آب‌های آلوده عنوان کرد و گفت: آشامیدن آب‌های غیرلوله‌کشی و آلوده، ازجمله مواردی است که زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی و انگلی به‌ویژه در کودکان را فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر، استفاده از آب رودخانه برای شست‌وشوی دست و صورت یا ظروف، می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را به فرد انتقال دهد. وی به علائم شایع مسمومیت‌های غذایی اشاره کرد و افزود: امکان دارد استفراغ شدید و مکرر یا خفیف و کم باشد. اسهال نیز ممکن است خیلی آبکی، شل و حجیم یا بلغمی و حتی خونی باشد. بیمار ممکن است تب، لرز، سردرد، بدن درد، ضعف، بی‌حالی، بی‌رمقی و بی‌حوصلگی داشته باشد (بسته به نوع عامل ایجادکننده). در بعضی مسمومیت‌های غذایی ممکن است علائم معده‌ای و روده‌ای بارز نباشد و علائم مختلف عصبی غلبه داشته باشند مثل بوتولیسم با علائم دوبینی، تاری دید، اختلال بلع، خشکی دهان، ضعف یا فلج عضلانی پایین رونده تا فلج کامل، بدون تب. دهقانی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت غذایی این موارد را باید رعایت کرد.

اگر از سلامت آب شرب مطمئن نیستید، باید برای هر نوع مصرف، اعم از آشامیدن، شستن مواد غذایی، ظروف، شستن دست‌ها و صورت، آن را بجوشانید و باید به میزان استاندارد، با پرکلرین، آن را ضد عفونی کنید. یخ‌هایی که در کوچه و بازار عرضه می‌شوند، به‌هیچ وجه بهداشتی نیستند و حتی با شستن هم پاک نمی‌شوند و باید اکیداً از مصرف آنها خودداری شود. شست‌وشو و ضدعفونی دقیق و کامل سبزیجات و میوه‌ها و مواد غذایی که به‌صورت خام و سرد مصرف می‌شود، الزامی است. توصیه می‌شود، مواد غذایی خوب پخته و سریع مصرف شوند یا در یخچال با دمای زیر 4درجه نگهداری شوند. هرگز تخم‌مرغ خام مصرف نشود. فقط لبنیات پاستوریزه مصرف شود. به هیچ وجه، چه برای آشامیدن و چه برای شستن، به آب رودخانه‌ها و آب‌های روان اعتماد نکنید.

این کارشناس آموزش اورژانس در پایان توصیه کرد: میوه‌ها را قبل از پوست کندن حتما بشویید. سبزیجات علاوه بر شسته‌شدن، حتما باید ضدعفونی شوند. برای شستن آنها حتما چند قطره مایع ظرفشویی به آنها اضافه کنید. اگر به باغ‌های میوه می‌روید، به یاد داشته باشید که میوه‌های روی درخت سمپاشی شده‌اند. از این‌رو میوه‌ها را پیش از خوردن بشویید. کودکان خود را در استفاده از آب و مواد غذایی آموزش دهید. به آنان بیاموزید که موادغذایی را در رودخانه‌ها نشویند یا از آب آنها نیاشامند.

کد خبر 222292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز