گروه ادب و هنر: ما از میراث فرهنگی کهن کشورمان که می‌تواند عامل معرفی فرهنگ ایران و ایجاد وحدت ملی باشد به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

این را دکتر حسن حبیبی، و رئیس فرهنگستان فرهنگ و ادب فارسی در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در فرهنگستان هنر برگزار شد، بیان کرد.

رئیس بنیاد ایران شناسی افزود: بسیار خوشحالیم که امروز بسیاری از کج سلیقگی‌ها برطرف شده و بزرگداشت مفاخری چون فردوسی، سعدی، حافظ، مولوی و... به صورت آبرومند برگزار می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اینکه از ابتدا تا انتهای شاهنامه بیش از 60 موضوع برای خلق آثار تصویری، سینمایی و نمایشی وجود دارد، گفت: می‌توان به جای برخی ادا و اطوارهای بی مورد تلویزیونی که اسمش را طنز گذاشته‌ایم به سمت استفاده از این آثار ملی برویم آثاری که در کمتر جای دنیا وجود دارد.

پس از سخنان دکتر حبیبی، بهمن نامورمطلق، دبیر فرهنگستان هنر هم گفت: شاهنامه همواره از 2 طریق نظام درون نشانه‌ای و میان نشانه‌ای در طول تاریخ بازتولید آن در کشورهایی اروپایی شاهد اهمیت‌دادن و انس بزرگان ادبیات دنیا مثل ویکتور هوگو، لامارتین، ماتیو آرنولد و... با این اثر بزرگ هستیم گویا شاهنامه توانسته بخشی از ادبیات ناقص جهان را تکمیل کند.

سیداحمد محیط طباطبایی، آخرین سخنران بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز با اشاره به اینکه شاهنامه آیینه تمام نمای هویت و شخصیت ملت ایران است تأکید کرد: در مقدمه 120 بیتی و جای‌جای شاهنامه نوع تفکر، بیان فلسفی و حکمت در قالب شعر مطرح شده که نشان از اعتقادات رایج بین ایرانیان است.

محیط طباطبایی خرد و احترام به خردورزی را یکی از ویژگی‌های ملت ایران ذکر کرد و درباره تفاوت پهلوان اصلی شاهنامه با سایر پهلوانان جهان گفت: تفاوت رستم تنها در روئین تن بودن، قدرت، سرعت و... نیست، رستم دست پرورده سیمرغ است که سمبل عقل است. پیروزی رستم بر اسفندیار نیز جز با تکیه بر خرد، از راه دیگری مسیر نیست.

وی همچنین شاهنامه را اثری ادبی، خارج از چارچوب و مرزهای طبیعی دانست و ادامه داد: شاهنامه یک مانیفست و تصویری است که با خطوط منطقی واضحی به هم پیوسته و ارزش‌های فرهنگی ملت ایران را به راحتی با ویژگی‌های مثبت و منفی منتقل می‌کند.

گفتنی است برنامه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با افتتاح نمایشگاه نقاشی تصاویر شاهنامه و نگارگری از هنرمندانی چون سرکیس واسپور، مرحوم بلوکی، مرحوم اسماعیل زاده، مجید مهرگان و استاد همدانی آغاز شد و در طی مراسم نیز برنامه‌های شاهنامه‌خوانی، نقالی و مجلس خوانی برای حاضران اجرا شد.

کد خبر 22217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز