گروه ورزشی- آرمن ساروخانیان: نبرد برزیل و اسپانیا، قدرت قدیم و جدید فوتبال جهان در فینال جام کنفدراسیون‌ها با برتری مطلق مردان اسکولاری میزبان به پایان رسید. برزیل با نمایشی درخشان و فراموش نشدنی، قهرمان جهان و اروپا را با 3گل درهم کوبید و از حالا برای قهرمانی جام جهانی سال آینده در خانه خط و نشان کشید.

سلاطین فوتبال، همچنان زرد می‌پوشند


اسپانیا پس از اوج‌گیری سال‌های اخیر و قهرمانی یورو 2008همه قدرت‌های جهان را شکست داده بود و برای فتح برزیل، آخرین سنگر باقیمانده فوتبال جهان لحظه شماری می‌کرد. کارشناسان هم پیش از بازی اکثرا برد اسپانیا را پیش‌بینی می‌کردند، ولی برزیلی‌ها درسی از تاکتیک و تکنیک به اسپانیای مغرور دادند که تیم میهمان تا مدت‌ها فراموش نخواهد کرد.

اسکولاری تیمش را با ترکیب همیشگی به زمین فرستاده بود؛ گروهی که به هماهنگی رسیده و مهم‌تر از آن با شور و جنگندگی دلخواه این مربی موفق بازی می‌کند. برزیل بازی را با چنین روحیه‌ای شروع کرد و در دومین دقیقه به گل رسید.

سانتر خوب هالک با اشتباه مدافعان اسپانیا به فرد رسید و او درحالی‌که روی زمین افتاده بود، توپ را به تور دروازه اسپانیا رساند.

2مدافع مقصر اسپانیا در این صحنه آربلوا و پیکه بودند که در دقایق بعدی بازی هم نمایش فاجعه باری داشتند. اولی به‌دلیل کلکسیون اشتباهاتش در بین 2نیمه جایش را به آزپیلیکتا داد و دومی به‌دلیل خطا روی نیمار در دقیقه 68کارت قرمز گرفت.

بعد از شوک گل اول، اسپانیا تلاش کرد که مثل همیشه کنترل بازی را در دست بگیرد و حریف را خلع سلاح کند، ولی برزیل با پرسی که همه بازیکنانش حتی مهاجمان در آن مشارکت داشتند، توانست خط میانی اسپانیا و به‌ویژه ژاوی را از کار بیندازد.

برزیل در زمان تصاحب توپ هم با پاس‌های طولی به سرعت وارد ضدحمله می‌شد و هراس مدافعان اسپانیا از هالک و نیمار به آنها اجازه پیشروی نمی‌داد. این ضدحملات در آخرین دقیقه نیمه اول نتیجه داد و نیمار با ضربه‌ای استثنایی از زاویه بسته دروازه کاسیاس را باز کرد.

برزیل ضربه آخر را در شروع نیمه دوم وارد کرد تا اسپانیا امیدی برای بازگشت نداشته باشد و فرد در دقیقه 48برای سومین بار دروازه کاسیاس را باز کرد. بهترین فرصت قهرمان جهان در دقیقه 55بود که خسوس ناواس تازه وارد توانست پنالتی بگیرد، ولی سرخیو راموس توپ را به بیرون زد. با ده نفره شدن اسپانیا، کار تمام شد و برزیل در دقایق باقیمانده در شرایطی که می‌توانست گل‌های بیشتری بزند به کنترل بازی اکتفا کرد.

اسکولاری: هنوز تیم کاملی نیستیم

با قهرمانی قاطعانه برزیل، حالا هواداران این تیم امیدوارند یک سال بعد ششمین قهرمانی جهان را جشن بگیرند، ولی اسکولاری پس از این برد تاریخی احساساتی نشد و گفت: «ما هنوز تیم کاملی نیستیم. گروه خوبی داریم، ولی باید چیزهای زیادی ثابت کنیم. اما امروز قدم به راه 2014گذاشتیم.» اسکولاری که 7‌ماه پیش جانشین مانو منزس شد، اضافه کرد: «شنیدن صدای تماشاگران که فریاد می‌زدند قهرمانان برگشته‌اند، فوق‌العاده بود، ولی ما هنوز راهی طولانی در پیش داریم. البته مطمئنم از این به بعد همه به برزیل بیشتر احترام می‌گذارند. ما در 30روز اخیر 4قهرمان سابق جهان یعنی فرانسه، ایتالیا، اروگوئه و اسپانیا را شکست داده‌ایم.»

دل‌بوسکه: برزیل تیم برتر بود

دل‌بوسکه، سرمربی اسپانیا هم گفت: «برزیل بهتر از ما بود و باید به آنها تبریک بگویم.» او اضافه کرد که گل سریع برزیل سرنوشت بازی را تعیین کرد: «با دریافت گل در شروع بازی و پایان نیمه اول بدشانس بودیم، ولی نمی‌خواهم بهانه بیاورم. برزیل سرزنده‌تر و باانرژی‌تر از ما بود و توانست به پیروزی برسد.» این نخستین شکست اسپانیا پس از 29بازی رسمی متوالی بود و دل بوسکه از هواداران تیمش خواست که همچنان از بازیکنان حمایت کنند؛ «هواداران باید به تیم افتخار کنند و حالا وقت انتقاد نیست.»

کد خبر 221345

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز