گروه ادب و هنر- احمد افشار: دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، با حضور جمعی از هنرمندان کاریکاتوریست جوان و پیشکسوت و با اجرایی متفاوت در موزه هنرهای معاصر تهران به‌کار خود خاتمه داد.

برگزاری مراسم پایانی دهمین دوسالانه بین‌المللی‌کاریکاتور

در این مراسم اسامی برگزیدگان ایرانی و خارجی دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، در حالی اعلام شد که در این دوره هیچ کاریکاتوریستی نتوانست جایزه بزرگ این دوسالانه (معادل ۸هزار دلار)را از آن خود کند. بهرام عظیمی که به شکلی طنزآمیز اجرای این مراسم یا به گفته خودش جشن پایانی دوسالانه را از طریق تصاویر ویدئوکلیپ برعهده داشت، از مسئولان خواست تا برگزاری این دوسالانه را به نام خود رقم نزنند و بدانند که هنرمندان کاریکاتوریست خیلی پیش از آنکه آنها مدیر باشند،‌ حضور داشته،‌ کار کرده‌ و دوسالانه‌ را در دوره‌های مختلف برگزار کرده‌اند.

مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، با بیان اینکه این دوسالانه در حال حاضر یکی از معتبرترین رویدادهای هنری ایران و جهان محسوب می‌شود، با ارائه گزارشی از دوسالانه بیان کرد: در این دوره شاهد حضور هنرمندان 89کشور جهان با 3200 اثر بودیم که سهم هنرمندان ایرانی در این بین 1726اثر از 484نفر بود. درعین حال حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است؛ ترکیه با 56هنرمند، برزیل با 46هنرمند و اندونزی با 43هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند. در نخستین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی 111نفر با 130اثر بود و شرکت‌کنندگان خارجی 231نفر با 1140اثر از 43کشور دنیا را شامل می‌شدند. این درحالی است که بدانیم در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معتبر جهانی به‌طور متوسط 2جایزه در هر هفته است.

وی افزود: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در 5 بخش برگزار شد. در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی اضافه شد. علت اضافه شدن این بخش میان‌رشته‌ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک‌استریپ و بازی‌های رایانه‌ای بود که در جشنواره‌هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آنها غفلت شده‌ است. در بخش موضوعی عنوان خرافه‌پرستی برای اولین‌بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز می‌کرد. مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد‌آن را در مضامینی مشترک قبول دارند؛ موضوعات خرافی همچون «رد‌نشدن از زیر نردبام»، «اعتقاد به شوم بودن گربه‌سیاه»، «اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و « اعتقاد به نحسی عدد 13» از آن جمله بود. نمادهای دیگری همچون کشتی تایتانیک به‌عنوان نماد بدشانسی یا کف‌بینی، فالگیری و نعل اسب ازجمله این موضوعات بودند.
همچنین اصغر امیرنیا، مدیرکل هنرهای تجسمی که سخنانش را از روی نوشته می‌خواند، گفت: بسیار خرسندم که دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور با حفظ جایگاه و اعتبار بین‌المللی خود برگزار شد و کاریکاتوریست‌های جهان با استقبال چشمگیر خود اعتماد و اطمینان خویش را از این رویداد مهم و بین‌المللی نشان دادند.

امیرنیا افزود: امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی در کنار جمع‌آوری آثار از سراسر گیتی برای ارزیابی هنر کاریکاتور در جهان و ایران در قالب برگزاری نمایشگاه نسبت به برگزاری ورک‌شاپ به بررسی نقاط قوت و ضعف خود بپردازیم و تقویم مشخص و ثابت دوسالانه‌های تجسمی را تدوین و ارائه کنیم تا دوسالانه‌ها از تأخیر زمانی آسیب نبینند. در پایان این مراسم از داوران برزیلی و مکزیکی که در مراسم حضور نداشتند قدردانی شد و برگزیدگان دوسالانه جوایز خود را دریافت کردند.

کد خبر 221333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز