همشهری آنلاین: وزیر انرژی آمریکا در تلاش برای همراه کردن دیگر کشورها با سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه ایران و هم‌زمان با اجرایی شدن تحریم‌های تشدید شده این کشور علیه ایران مدعی شد که بازار جهانی نفت می‌تواند از عهده کاهش بیشتر صادرات نفت ایران برآید.

خبرگزاری رویترز از وین به نقل از ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا ادعا کرد که صادرات نفت ایران در حال حاضر نقشی غالب در بازار جهانی نفت ندارد و افزایش تولید در آمریکا و عراق و نیز ظرفیت قابل توجه ذخائر برخی کشورهای تولید کننده اوپک نظیر عربستان باعث ایجاد تعادل در این زمینه شده است.

وی روز یک‌شنبه در حالی صحبت می‌کرد که قرار است از روز دوشنبه تحریم‌های مصوب کنگره علیه ایران که به امضای باراک اوباما، رییس جهور این کشور رسیده است، به اجرا درآید.

مونیز که ماه گذشته عهده‌دار این سمت شد، ادعا کرد که با تحریم‌های بیشتر، بازار کاملا قادر خواهد بود از عهده کاهش صادرات نفت ایران برآید.

وی در تلاش برای تحریک بیشتر کشورها به همراهی با تحریم‌های ضد ایرانی گفت: مطمئنا می‌توانیم کاهش بیشتر صادرات ایران را مدیریت کنیم.

هر دو حزب کنگره برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران اعمال فشار می‌کنند و مدعی‌اند که با افزایش خروجی نفت آمریکا و تامین بیشتر بازار جهانی می‌توان از افزایش بهای نفت در پی افزایش تحریم‌ ایران جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه‌ی احتمال انحراف در برنامه‌ی هسته‌یی صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران تحریم‌هایی یک حانبه را علیه ایران اعمال کرده و امیدوارند این تحریم‌ها به کند شدن روند پیشرفت‌های هسته‌یی ایران منجر شود. این در حالی است که کارشناسان این کشورها اذعان می‌کنند که تحریم تاکنون قادر نبوده ایران را از مسیر هسته‌یی عقب براند. با این وجود اعمال تحریم علیه ایران همچنان با این بهانه ادامه دارد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح آمیز بودن نیات هسته‌یی خود تاکید و اعلام کرده است سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

کد خبر 221196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز