همشهری‌انلاین: مدیرکل هواشناسی استان خوزستان گفت: با مطالعاتی که پس از احداث ایستگاه سپر یونی انجام شد، مشاهده کردیم که این ایستگاه نه تنها تاثیری بر روی کاهش ریزگردها نداشته، بلکه ممکن است این یون‌ها بر روی هسته‌های تراکم که موجب بارش باران می‌شود، تاثیر منفی داشته باشد.

آب و هوا

به گزارش ایسنا، مسعود دهملایی در نشست خبری تاثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه شرکت پیمانکار در ابتدا صحبتی راجع به اینکه طرح قبلا در کشورهای دیگر اجرا شده، حرفی نزده است افزود: در همه جای دنیا وقتی دستگاهی پیشرفته را اختراع می‌کنند، ابتدا آن را در محیط های بسته آزمایش کرده و وقتی که جواب گرفتند، آن را در طبیعت پیاده‌سازی می‌کنند و ما نیز می‌توانستیم پیش از آنکه چنین هزینه هنگفتی متحمل شویم، آن را در مکان‌های خاص کنترل و آزمایش کرده و سپس به اجرا در آوریم.

وی ادامه داد: روش کار این دستگاه این گونه است که یون‌های منفی تولید شده موجب می‌شود که ذرات گرد و خاک به هم بچسبد که در نتیجه آن به علت سنگینی و غلبه نیروی جاذبه این ذرات به سمت زمین آمده و نشست می‌کند، اما پس از آنکه ایستگاه‌های هواشناسی مختلف را بررسی کردیم، دیدیم که در ایستگاه‌های هدف هیچ کاهش گرد و غباری نداشته‌ایم و در بسیاری از نقاط اصلا گرد و غباری از روی دستگاه‌ رد نشده است که آن را یونیزه کند.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان افزود: به همین دلیل نمی‌توانیم ادعای پیمانکار دستگاه را مبنی بر تاثیر این ایستگاه در کاهش گرد و غبار منطقه بپذیریم.

هیچ گونه مشورتی برای احداث ایستگاه سپر یونی با سازمان هواشناسی نشده است

در ادامه محمد تقی زمانیان، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه از این دستگاه برای افزایش بارش در دریاچه ارومیه نیز استفاده شده است، افزود: همان‌گونه که مشاهده کردیم برابر گزارشی که در مقابل رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوانده شد، بر همه معلوم شد که این دستگاه در افزایش باران نیز هیچگونه تاثیری نداشته و جای تعجب این جاست که بدون هیچ مطالعه‌ای چندین میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: علاوه بر آن با وجود آنکه باید از ابتدا از سازمان هواشناسی نظرخواهی می‌شد، هیچ گونه مشورتی با این سازمان نشده و برخی از مسوولان ادعا می‌کنند که کارها به صورت مشورتی انجام شده است.

رضایی، مشاور پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در خصوص عدم استفاده از این دستگاه در صورت مشاهده نتایج منفی توسط آن، اظهار کرد: اثرات سوء محیطی دستگاه سپر یونی آنقدر نیست که بخواهیم در مقابل آن بحثی کنیم، چون اختلاف پتانسیلی که به کار می‌بریم، آنقدر محدود است که توان و گستره زیادی را دربر نمی‌گیرد.

وی در خصوص تاثیر منفی بارورسازی ابرها و وقوع سیل در کشور پاکستان و قزاقستان نیز اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که در کنار این مسایل داریم، این است که مطالعات امکان‌سنجی روش‌ها به صورت کامل انجام نشده است. در صورتی که سازمان هواشناسی جهانی اکیدا اظهار کرده که برای اجرای برنامه‌ها پیش از هر چیز باید صحت‌سنجی شده و نتایج آن مشخص شود.

بارورسازی ابرها هیچ تاثیری در افزایش بارش ندارد

مشاور پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: برخلاف آنچه که گفته شد بارورسازی ابرها باعث بارندگی در برخی مناطق کشور شده است، اظهار کرد: هیچ کدام از روش‌ها آن‌گونه که ادعا می‌شود در تولید رطوبت نقشی ندارد، زیرا کشور ما در عرض‌های جنب حاره‌ای واقع شده که مشخصه اصلی آن کمبود منابع آب در دسترس است.

more  چطور باران می‌آید؟  

رضایی تاکید کرد: اگر 15 درصد قابلیت افزایش بارش را در ابرها داشته باشیم، این شبهه مطرح می‌شود که در جای دیگری با 15 درصد کاهش بارش مواجه خواهیم بود.

کد خبر 221110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز