گروه بین‌الملل: مصر سر آرامش ندارد؛ یک سال پس از تحلیف محمد مرسی این کشور بار دیگر تا سر حد انفجار ناآرام شده است و اکنون حامیان و مخالفان رئیس‌جمهور این کشور در خیابان‌ها رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند تا همه نگران یک درگیری گسترده باشند.

مصر

مخالفان مرسی از مدت‌ها پیش اعلام کرده‌اند که در روز یکشنبه ۳۰ ژوئن و در سالگرد رسیدن او به مقام ریاست‌جمهوری تظاهرات گسترده‌ای را در شهرهای مهم برگزار خواهند کرد؛ اقدامی که آنها از آن به‌عنوان «انقلاب دوم» یاد می‌کنند. روز گذشته اما در موج دیگری از تقابل و 2روز پیش از آغاز تظاهرات مخالفان، حامیان مرسی تظاهراتی را شروع کردند که به گفته آنها پایانی برای آن درنظر گرفته نشده است. بسیاری اعتقاد دارند که این تظاهرات می‌تواند باعث درگیری و تقابل خیابانی حامیان و مخالفان مرسی شود. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم مصر با ترس از ناآرامی و درگیری گسترده اقدام به ذخیره مواد غذایی برای روزهای آینده در خانه‌هایشان کرده‌اند.

با نگرانی از درگیری و نا‌آرامی گسترده در مصر نیروهای ارتش در خیابان‌ها و مناطق حساس به‌خصوص در مقابل ساختمان‌های مهمی نظیر رادیو و تلویزیون و بانک‌ها مستقر شده‌اند. در آخرین موج درگیری‌ها بین طرفداران و مخالفان مرسی، در شهر المنصوره بیش از 5نفر کشته و حدود 237نفر دیگر زخمی شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو گروه از سلاح سرد ازجمله چاقو در درگیری‌ها استفاده کرده‌اند.

مخالفان مرسی که تظاهرات روز ۳۰ ژوئن را سازماندهی کرده‌اند خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور این کشور هستند و می‌گویند ۱۵ میلیون امضا در حمایت از استعفای مرسی جمع کرده‌اند. حامیان مرسی او را نخستین رئیس‌جمهوری می‌دانند که در انتخاباتی آزاد به قدرت رسیده است اما مخالفان او را به بازگشت به استبداد و اقتدارگرایی و تلاش برای تسلط اسلامگرایان متهم می‌کنند. مخالفان مرسی امیدوار هستند که تظاهرات آنها باعث دخالت نیروهای ارتش شود که اکنون باخودروهای زرهی در خیابان‌ها مستقر هستند.

مخالفان اعتقاد دارند که ارتش مصر با قدرتی که دارد می‌تواند امور را برای کناره‌گیری مرسی و انتقال قدرت در این کشور به‌دست بگیرد. مقام‌های ارتش اما اعلام کرده‌اند که قصد دخالت در این تقابل را ندارند و تنها برای تأمین امنیت تلاش می‌کنند. اوضاع در مصر آن‌قدر متشنج است که برخی آن را در حال انفجار توصیف کرده‌اند. در روزهای اخیر مصر در مناطق مختلف شاهد درگیری حامیان و مخالفان مرسی بوده اما هیچ‌کس هنوز نمی‌داند که در روز یکشنبه این کشور شاهد چه وضعیتی خواهد بود.

نگرانی از اوضاع در این کشور باعث شد تا محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر هم در مورد خطرات تشدید «قطب‌بندی سیاسی» در این کشور هشدار دهد. او در یک سخنرانی تلویزیونی با ارائه پیشنهادهایی برای مصالحه با احزاب و شخصیت‌های مخالف دولت، هشدار داد که اختلافات سیاسی فعلی آینده مصر را به خطر انداخته است. با نگرانی از تقابل و درگیری‌های خیابانی، رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی 2ساعته خود گفت:قطب‌بندی و تضاد سیاسی در مصر به مرحله‌ای رسیده که تجربه دمکراسی نوپای ما را تهدید می‌کند و خطر کشیده شدن کشور به شرایط فلج کامل و هرج و مرج را به‌دنبال دارد. مرسی با اشاره به اینکه از یک سال قبل مسئولیت اداره کشوری که در فساد غوطه‌ور بوده را پذیرفته اعلام کرد که در این مدت به جای قدردانی، درگیر مبارزه‌ای بوده که هدف آن، به شکست کشاندن دولت بوده است.

مرسی در سخنرانی خود، پیشنهاد کرد که یک «کمیته آشتی ملی» با شرکت شخصیت‌های سیاسی و رهبران دینی به‌خصوص روحانیون مسلمان و مسیحی تشکیل شود تا به نگرانی اقلیت‌ها و همچنین گروه‌های لائیک در مورد اهداف دولت رسیدگی کند.
مرسی کسانی را که وابستگان و عمال حسنی‌مبارک خواند به سمپاشی علیه دولت خود متهم کرد.

اعلام تظاهرات همزمان و گسترده حامیان و مخالفان مرسی در روز یکشنبه علاوه بر نگرانی‌های داخلی باعث واکنش خارجی هم شده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به وضعیت مصر اعلام کرد:‌ما امیدواریم کسانی که این تظاهرات را تدارک دیده‌اند به‌نحوی مسالمت‌آمیز آن را اجرا کنند تا تأثیری سازنده و نه مخرب، بر آینده کشورشان داشته باشد.

مصر در سال ۲۰۱۱ انقلابی ۱۸روزه را تا برکناری حسنی مبارک پشت سر گذاشت اما هنوز هم نتوانسته با وجود برگزاری انتخابات و تغییر قانون اساسی این کشور روی آرامش را ببیند. در میان مشکلات اقتصادی گسترده اما هنوز مشخص نیست با تضاد و اختلاف گروه‌ها و احزاب این کشور چه زمانی قرار است ناآرامی در این کشور برای حل و فصل مشکلات پایان یابد.

کد خبر 220746
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز