پنجشنبه ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی با سخنرانی‌های اهالی موسیقی برگزار شد. در این مراسم فیلم 26 دقیقه‌یی حسین دهلوی که طی 9 سال ساخته شده است هم برای حاضران به نمایش درآمد.

حسین علیزاده در این مراسم گفت: دلجویی کم است؛ دولت آینده باید از اهالی موسیقی عذرخواهی کند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار که در مراسم بزرگداشت حسین دهلوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: اولین روزی که به هنرستان موسیقی رفتم آقای دهلوی از من امتحان گرفت و من را پذیرفت و شاید آن زمان که در این رشته پذیرفته شدم هنوز با عظمت موسیقی آشنا نبودم.

او ادامه داد: همان روز اول فهمیدم که با چه موضوع جدی‌ای سروکار خواهم داشت، چرا که آن زمان جامعه در مورد موسیقی برخورد خوبی نداشت و در اقوامم هم بودند کسانی که موسیقی دوست داشتند، اما خانواده‌شان این اجازه را به آنها نمی‌دادند.

dehlavi

علیزاده خاطرنشان کرد: وجود دهلوی بزرگ در تغییر این دید بسیار موثر بود.

او افزود: آن زمان سوءتفاهمی وجود داشت که کسانی که در درس موفق نبودند به هنرستان موسیقی می‌آمدند، غافل از اینکه مدیری در هنرستان حضور دارد که موسیقی در خونش است. دهلوی اولین استاد من است و فردی را به اندازه او جدی در آموزش ندیده‌ام.

علیزاده با بیان اینکه نگاه دهلوی به موسیقی باعث نجات این عرصه بود بیان کرد: روز اول که به هنرستان رفتیم تعداد ما 46 نفر بود اما تنها 14 نفر از هنرستان فارغ التحصیل شدند یعنی هنرستان با کسی شوخی نداشت.

او ادامه داد: هنرجویان از نظر اخلاق‌، استعداد و خیلی چیزهای دیگر بررسی می‌شدند و دهلوی برای ما نوعی پدر محسوب می‌شد چرا که ما بیشتر وقتمان را با هنرستان بودیم و نزد او تربیت می‌شدیم. در واقع نمی‌توانستیم از آنجا دل بکنیم.

بزرگداشت حسین دهلوی

علیزاده با بیان خاطره‌ای گفت: آن زمان وقتی استاد دهلوی کسی را در دفترش احضار می‌کرد قرار بود اتفاق خاصی بیفتد و اگر شاگرد خوبی نبودی دهلوی هیچگاه صدایت نمی‌کرد.

علیزاده در این‌باره اضافه کرد: یک روز دهلوی ما را به دفترش فراخواند و من در حالی که قلبم تاپ تاپ می‌کرد وارد دفتر شدم. ایشان به من گفت استاد علی‌اکبر شهنازی گفته‌اند که امسال پیشرفت خوبی داشته‌ای و می‌توانی در ارکستر رودکی ساز بزنی. وقتی از دفتر بیرون آمدم از شدت خوشی به در و دیوار می‌خوردم.

این نوازنده‌ی شهیر تار و سه‌تار در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال‌هایی که دهلوی مدیر هنرستان بود یکی از مسائل مهم آموزش اولیه بود طوری که وقتی وارد هنرستان می‌شدیم می‌دانستیم که قضیه جدی است و ما هم از دهلوی بسیار حساب می‌بردیم. او همه جای هنرستان را زیر نظر داشت.

این هنرمند تصریح کرد: خوشحالم که دوران شاهی دهلوی را در موسیقی دیده‌ام. البته باید از همسر ایشان هم سپاسگزاری کنیم. خانم سوسن اصلانی هم از هنرجویان خوب هنرستان بود. زندگی با استادی مثل دهلوی کار سختی است چون او مسئولیت زیادی داشت و این در حالی است که خانم اصلانی در کنار همسرداری موسیقی را هم ادامه داده‌اند که قابل ستایش است.

سپس حاضران دقایقی برای سوسن اصلانی دست زدند.

حسین علیزاده در بخش دیگری از سخنانش به مسئولان موسیقی کشور اشاره کرد و گفت: اگر کسی مسئولیتی برعهده می‌گیرد و اگر قرار است در وزارتخانه‌ای به نام ارشاد خدمت کند باید کسی باشد که وقتی صحبت می‌کند نام موسیقی را از زبانش ندزدد.

او افزود: خیلی وقت‌ها می‌بینم این مسئولین در مورد هنر صحبت می‌کنند اما نام موسیقی را نمی‌برند. انگار هنر یعنی ورزش و فوتبال. نسل ما دارای افسردگی است. مطمئنا اگر مسئولی روی کار بیاید باید تاریخ را مرور کند و نه دلجویی بلکه باید از جامعه موسیقی عذرخواهی کند.

حسین علیزاده در پایان سخنانش گفت: به امید اینکه استاد دهلوی همچنان بالاسر ما باشند و همین که صبح از خواب بیداری می‌شویم و می‌بینیم که سایه او بر سر ماست خوشحالیم.

به گزارش ایسنا،‌ در مراسمی که شامگاه ششم تیرماه در خانه هنرمندان برگزار شده بود،‌ مدیرعامل خانه موسیقی نیز در سخنانی گفت: امروز آیین نکوداشت یکی از شخصیت‌ها و استادان عالی‌مقداری است که بیش از هفت دهه از عمر گران‌سنگ خود را در راه اعتلای هنر این سرزمین هزینه کرده است.

حمیدرضا نوربخش ادامه داد: چندی است که خانه موسیقی در مسیر ارج گذاشتن به هنرمندان پیشکسوت و همه کسانی که برای اعتلای موسیقی زحمت کشیده‌اند آیینی برگزار می‌کند. البته متاسفانه جشن خانه موسیقی سال گذشته برگزار نشد و این اتفاق نیفتاد.

او با بیان اینکه این مراسم با همکاری خانه هنرمندان برگزار شده است افزود: دکتر اردلان از 21 سال پیش شروع به ساخت فیلم زندگی هنرمندان موسیقی کرده است و تا کنون 60 فیلم از این استادان آماده شده است . این در حالی است که 40 فیلم دیگر نیز در حال تدوین است.

نوربخش تاکید کرد: اردلان دقت‌ و انگیزه‌ای قوی برای ساخت این فیلم‌ها داشته است و باید بگویم اگر این فیلم‌ها نبودند شاید بخشی از تجربیات و زندگی این هنرمندان را نداشتیم.

مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این روزها و ماه‌هایی که بر ما گذشت بزرگان زیادی را از دست دادیم و در واپسین‌ روزهای سال 91 وقتی آیینی در همین خانه هنرمندان برگزار شد گفتم این تعداد هنرمندی که از بین ما رفت یک رکورد بود و امیدوارم امسال چنین نباشد. هرچند امسال هم کسانی رفتند که دیگر جایشان پر نمی‌شود. شهناز، ‌حافظی‌ و ابراهیمی از این دست بودند. امیدوارم دیگر شاهد حوادث تلخ نباشیم و امیدوارم زمانی نباشد که بیش از این هنرمندانی که شناسنامه‌های این سرزمین هستند از میان ما بروند.

در بخش دیگری از این مراسم محمد سریر در سخنانی گفت: در مورد دهلوی صحبت کردن کار سختی است چون او شخصیتی به ابعاد مختلف دارد. او در جامعه ما شاخص بوده و تاثیرات بلندمدتی در موسیقی داشته است. استاد دهلوی در زمینه‌های متعددی فعالیت کرده‌اند که انعکاس آن در نسل‌های آینده نیز باقی خواهد ماند.

رییس هیات مدیره خانه موسیقی در مورد بعد آموزشی دهلوی گفت: دهلوی به نظر من موثرترین فرد در عرصه آموزش کشور است. تحولی که او در حوزه آموزش ایجاد کرد و موسیقی را به طور علمی در ایران به وجود آورد، ارزشمند است.

سریر افزود: شب‌ها که به هنرستان می‌رفتم شاهد تلاش او بودم و می‌دیدم که شاگردانش چقدر به او احترامی که توام با حساب بردن بود، می‌گذاشتند. ایجاد احترام در حوزه آموزش سخت شده است.

او ادامه داد: موسیقی علمی، هارمونی‌، ریتم‌ و ... زیربناهایی است که در موسیقی مهم است و دهلوی با نگاه جدیدی که در آهنگسازی داشت، یک نوع پلی‌فونی در موسیقی ایران ایجاد کرد.

سریر همچنین گفت: در حوزه رهبری ارکستر او فقط ناظم ارکستر نبود بلکه تاثیرات زیادی داشت و زمینه را برای رشد افراد فراهم می‌کرد. دوره‌ای که ایشان ریاست هنرستان را برعهده داشت، دوران طلایی محسوب می‌شد. دهلوی جایگاه ویژه‌ای در ذهن و ضمیر ما دارد.

در بخش دیگری از این مراسم حمیدرضا اردلان درباره فیلم‌هایی که در حوزه آهنگسازان معاصر ساخته است،‌ گفت: من در رشته موزیکولوژی تحصیل کرده‌ام و به جز کتاب‌های زنده‌یاد خالقی و اسناد پراکنده منبع خوبی در مورد موسیقی‌دانان برجسته پیدا نکردم؛ در حالی که بسیاری از این هنرمندان از بین ما رفته بودند و باید برای این نسلی که باقی مانده بود کاری انجام می‌دادیم تا برای آیندگان بماند.

او ادامه داد: سپس شروع به تهیه اسنادی در زمینه زندگی‌، خلق و خو‌، معرفت،‌ رنگ صدا‌، مهربانی‌، رنج‌ها و ... درباره موسیقی‌دانان بزرگ کردم و ممکن است که فیلم زندگی این هنرمندان در حدود چهار یا پنج دوره زمانی ساخته شده باشد که میان هر دوره چند سال وقفه افتاده باشد.

او که فیلم مستند حسین دهلوی را هم ساخته است، در سخنانی گفت: فیلم حسین دهلوی را در چهار دوره زمانی ساخته‌ام و ایشان در برهه‌های متفاوت زندگی‌شان به تصویر کشیده شده‌اند. ایشان در دوره‌ای دچار افسردگی شدید شدند که میل به غذا،‌ روابط با دیگران و همه چیز را از دست داده بودند، اما خوشبختانه این مشکل رفع شد.

سپس فیلم 26 دقیقه‌یی حسین دهلوی که طی 9 سال ساخته شده است، برای حاضران به نمایش درآمد.

به گزارش ایسنا، بخش دیگری از این مراسم به اجرای موسیقی توسط سوسن اصلانی، همسر حسین دهلوی، اختصاص داشت. در پایان حسین علیزاده،‌ هوشنگ کامکار‌ و محمد سریر با اهدای تندیسی از حسین دهلوی تجلیل کردند.

هوشنگ کامکار در سخنان کوتاهی از اولین استاد خود حسین دهلوی و حمایت‌های او قدردانی کرد.

در پایان مراسم حسین دهلوی از جایش بلند شد و گفت: این استادان در مورد چیزهایی صحبت کردند که من اصلا یادم نمی‌آید و این روزها را در ذهن ندارم.

کد خبر 220641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز