همشهری آنلاین: سفر دوره‌ای باراک اوباما و همراهانش به آفریقا که برای این کشور صد میلیون دلار هزینه دربر خواهد داشت؛ منجر به بروز بحث‌ها و مناقشاتی شده است.

اوباما

پتی کالهین، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: وقتی باراک اوباما برای اولین بار به ریاست جمهوری رسید، مردم کنیا از خوشحالی به رقص و شادمانی پرداختند. در اولین سال ریاست جمهوری، وی به غنا سفر کرد و گفت با مردم این کشور نسبت خونی دارد. اما این آخرین سفر اوباما به قاره آفریقا بود. حتی یک مقام آمریکایی گفت دولت اوباما آنگونه که باید به قاره آفریقا توجه نداشت.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: کشورهایی مانند چین، ترکیه و برزیل بطور گسترده در آفریقا سرمایه گذاری کردند. آمریکا به علت نداشتن ارتباط گسترده با آفریقا، رهبری خود را در جهان از دست می‌دهد.

کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور قصد دارد برای گفتگو درباره دموکراسی و توسعه به آفریقا سفر کند اما منتقدان وی می‌گویند اوباما با این سفر قصد دارد حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دهد.

سربازان آمریکایی اکنون در کشورهایی مانند سومالی، یمن، نیجریه، اوگاندا، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو ، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و جیبوتی حضور دارند.

در بسیاری از این کشورها نظامیان آمریکایی سرگرم آموزش سربازان آفریقایی هستند این درحالی است که فعالان سیاسی این سیاست آمریکا را دردسر ساز می‌دانند.

نی آکوته ، فعال سیاسی و تحلیلگر سیاست‌های آفریقا در گفتگو با الجزیره گفت: آمریکا باید برای خواسته و اراده مردم آفریقا احترام بگذارد تا مردم این کشورها به طرف هم اسلحه نگیرند و به آنها آموزش دهند که نباید با مردم عادی بدرفتاری صورت گیرد و حقوق افراد باید رعایت شود.

وی گفت دوست دارد اوباما در سفر به سه کشور آفریقایی، بر مسئله توسعه تمرکز کند. اوباما باید به مناطق مختلف کمک کند اما آمار نشان می دهد جورج بوش به مراتب بیش از اوباما به کشورهای آفریقایی کمک کرد.

میزان کمک آمریکا به آفریقا در دوره ریاست جمهوری بوش چهار برابر دوران اوباما بوده است. سال 2002 آمریکا یک میلیارد و نهصدو چهل میلیون دلار به آفریقا کمک کرد. این میزان کمک با اجرای یک طرح فوریتی بوش به شدت افزایش یافت. تا سال 2009 که اوباما قدرت را در آمریکا بدست گرفت ، میزان کمک آمریکا به آفریقا هشت میلیارد و دویست و چهل میلیون دلار اعلام شد. این میزان در دوره اوباما کاهش یافت.

سال 2012، بر اساس برآورد بعمل آمده ، آمریکا تنها بیش از هفت میلیارد دلار به آفریقا کمک کرد. اکثر مردم آمریکا زیاد توجه نمی‌کنند اوباما چه مقدار در آفریقا هزینه می‌کند. بلکه فعلا توجهات بیشتر صرف هزینه‌ای است که سفر اوباما به آفریقا در بر داشته است.

واشنگتن پست گزارش داد سفر اوباما برای مالیات دهندگان آمریکایی بین شصت تا صدمیلیون دلار هزینه در بر دارد.

کد خبر 220630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز