گروه بورس: همزمان با آغاز فصل مجامع، معاون بورس اوراق بهادار تهران به سهامداران و شرکت‌های فعال در بازارسهام توصیه کرد برای رشد کارایی و عملکرد شرکت‌ها سود کمتری تقسیم کنند.

بورس

به گزارش همشهری، ایران رتبه نخست تقسیم سود را دربین بورس‌های دنیا در اختیار دارد و تحقیقات نشان داده شرکت‌های ایرانی 3برابر توان مالی‌شان در مجامع سود تقسیم می‌کنند. امسال هم همزمان با آغاز تیر‌ماه مجامع عمومی بسیاری از شرکت‌های بورس برگزار می‌شود.

و معمولا سهامداران اصرار دارند سود بیشتری در مجمع عمومی بین سهامداران توزیع شود این در حالی است که تقسیم بخش زیادی ازسود سالانه در مجامع عمومی آثار منفی زیادی بر شرکت‌ها دارد و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها در کشورهای مختلف سود کمتری در مجامع عمومی تقسیم و بخش زیادی از آن را ذخیره می‌کنند تا صرف توسعه شرکت‌ها و بازار اوراق بهادار شود.

در واقع تقسیم سود نقدی زیاد در مجامع عمومی از توان نقدی شرکت‌ها می‌کاهد. در همین رابطه محمد‌رضا عربی معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به آغاز فصل مجامع عمومی، بورس تهران توصیه‌ای به شرکت‌ها و سهامداران دارد یا خیر؟ گفت:

مهم‌ترین توصیه‌ای که در زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها وجود دارد این است که شرکت‌های بورس سود نقدی کمتری تقسیم کنند یا به بیان دیگر، بهتر است سود نقدی متناسب با شرایط مالی شرکت‌ها توزیع شود تا شرکت‌ها بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کنند. او افزود:این توصیه در دوره‌های گذشته و از سال‌ها پیش وجود داشته و سازمان بورس هم عموما در مجامع عمومی شرکت‌ها به سهامداران توصیه کرده است که سود کمتری مطالبه کنند.

عربی توضیح داد:تقسیم سودکمتر بهره‌وری شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و موجب افزایش توان مالی شرکت‌ها و نهایتا صرف توسعه می‌شود اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بورس فقط می‌تواند توصیه کند چرا که تقسیم سود سهام شرکت‌ها براساس قانون تجارت در اختیار مجمع عمومی سهامداران است و برای قاعده‌مند‌شدن نحوه تقسیم سود، این موضوع باید شکل قانونی پیدا کند.

معاون بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: بهتر است تقسیم سود سهام شرکت‌ها براساس بند‌های حسابرس و با درنظر گرفتن میزان سود تلفیقی و گزارش‌های مالی انجام شود و این موضوع همیشه باید مدنظر سهامداران باشد.او توضیح داد: ذخیره‌کردن سود در حساب‌های مالی شرکت‌ها منافع زیادی برای سهامداران و شرکت‌ها دارد و موجب می‌شود که شرکت‌های بورس دیگر برای تأمین منابع مالی‌شان محتاج انتشار اوراق مشارکت یا تأمین منابع مالی از طریق بانک‌ها نباشند.

کد خبر 220367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز