گروه شهرستان‌ها: در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه 31خرداد سال69 درحالی‌که اغلب مردم ایران غرق در تماشای مسابقات فوتبال جام‌جهانی بودند گیلان با زلزله 7/7ریشتری به لرزه درآمد تا دل تمام مردم ایران به‌خاطر آوار شدن خانه بر سر اهالی رودبار و منجیل به لرزه درآید.

 آن زمان گزارش‌ها خیلی دیر به دیر اعلام می‌شد اما با همان اندک اخبار منتشر شده به‌راحتی می‌شد دریافت که عمق فاجعه بالاست. پس از چندی و بازشدن راه‌ها، کار آواربرداری آغاز شد. خیلی‌ از بازماندگان فصل تابستان را غنیمت شمردند و پیش از فرا رسیدن فصل سرما خودشان خانه‌ای را بنا کردند. دولت آن زمان نیز تأمین وامی را برای ساخت مسکن در دستور کار قرار داد. رودبار و منجیل کم‌کم حیات دوباره پیدا می‌کردند اما بسیاری معتقدند بودند اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود و اکنون این مسئله بیشتر رخ می‌نماید و خیلی از خانه‌ها استحکام لازم را ندارند. این در حالی است که رودبار و منجیل پس از گذشت 23سال از زلزله همچنان با مشکلات دیگری دست‌به‌گریبان هستند. یکی از بازماندگان این زلزله در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در آن زمان دولت وامی را برای ساخت خانه درنظر گرفت اما وقتی برای تکمیل مدارک و تقاضای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کردیم، آنها اعلام می‌کردند که باید ضامنی را معرفی کنیم.

فریدون بهرامی افزود: بسیاری از بستگان ما در زلزله جان خود را از دست داده بودند و ما کارمند آشنایی‌نداشتیم که بخواهیم به‌عنوان ضامن معرفی کنیم، بنابراین خودمان دست به‌کار شدیم و خانه‌مان را ساختیم. وی که مادر خود را در زلزله از دست داده معتقد است: همین موضوع باعث شد خیلی‌ها وام نگیرند و بسیاری از خانه‌ها‌ بدون رعایت اصول مهندسی بنا شود. وی با بیان اینکه برخی هم که شغل خود را از دست بودند نمی‌توانستند اقساط وام را پرداخت کنند، اضافه کرد: بسیاری از مردم به‌خاطر بدهی‌های سنگین ساخت خانه، مدت‌ها بدون لوازم ضروری خانه زندگی کردند. بهرامی در ادامه گفت: در شهرستان رودبار فقط یک‌بیمارستان کوچک وجود دارد که آن هم از تجهیزات مناسبی برخوردار نیست.

وی اظهار کرد: اهالی منجیل و طارم هم به بیمارستان ولیعصر(عج) رودبار مراجعه می‌کنند و این بیمارستان جوابگوی نیاز بیماران نیست. وی ادامه داد: در منجیل هم فقط درمانگاه 31خرداد وجود دارد و مرکز درمانی خاص دیگری نیست. این در حالی است که فاصله رودبار و منجیل تا مرکز استان زیاد است و این می‌تواند سلامت مردم را به‌خطر بیندازد.علاوه بر اینها وضعیت معشیتی چند روستای توابع رودبار همچون رحمت‌آباد، تُتکابن و خرمکوه نیز نشان می‌دهد اهالی آنها با مشکلات فراوانی به‌خصوص بیکاری دست‌به‌گریبان هستند. در این روستاها زمین‌هایی دیده می‌شود که به‌خاطر نبود اعتبار لازم و تنگدستی مردم بایر رها شده‌ و استعداد منطقه برای کاشتن درخت زیتون مغفول مانده است.

محرومیت رودبار جبران شود

عطاء‌الله حکیمی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز توجه به مقاوم‌سازی خانه‌ها را پراهمیت دانست‌ و به خبرنگار ما گفت: امیدواریم محرومیت گذشته این شهرستان جبران و با توجه به وسعت رودبار فرمانداری کل به این شهرستان واگذار شود. وی درخصوص سد شهر بیجار که 72درصد از آب استان را تأمین می‌کند، گفت: سد شهر بیجار در حوزه شهرستان رودبار قرار دارد ولی قطره‌ای به کشاورزی و آب آشامیدنی کمک نمی‌کند و برای تأمین منابع آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان، سد دیورش را احداث کردیم. انتظار داریم این سد از سد استانی به سد ملی تبدیل شود. وی درخصوص فاضلاب شهرستان گفت: متأسفانه فاصلاب 7شهرستان به رودخانه سفیدرود می‌ریزد که تاکنون اقداماتی در این خصوص صورت نگرفته است.

کد خبر 219817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز