چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور برزیل که با بزرگ‌ترین موج اعتراض در خلال چند دهه گذشته روبه‌رو است، روز سه‌شنبه کوشید با اذعان به کاستی‌های موجود در کشور، معترضان را آرام کند.

برزیل

این در حالی است که دولت اعلام کرده است ارتش برای مقابله با اعتراض‌های خشونت‌آمیز در 5شهر بزرگ این کشور مستقر می‌شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم دیلما روسف با اشاره به اینکه پیام معترضان را شنیده است، نیاز مردم را به خدمات عمومی بهتر و دولت پاسخگوتر تأیید کرد. وی که یک روز پس از حضور گسترده بیش از 200هزار نفر تظاهرات‌کننده 6شهر برزیل صحبت می‌کرد، گفت که دولت وی به تحول اجتماعی پایبند است و با دقت به گلایه‌های تظاهرات‌کنندگان گوش می‌کند.

به گفته وی، پیام مستقیم خیابان‌ها، حقوق شهروندی بیشتر، مدارس بهتر، بیمارستان‌های بهتر، نظام بهداشت بهتر و مشارکت مستقیم است. وی با تمجید از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز گفت که باید با اقدام‌های خشونت‌آمیز کوچک و کم با قدرت برخورد کرد. روسف سه‌شنبه به سائو پائولو رفت تا با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق که همچنان نقش مهمی در عرصه سیاسی کشور دارد، دیدار کند. این در حالی است که مقامات دولتی می‌گویند آزادی بیان معترضان را به رسمیت می‌شناسند، اما پیام واحدی از جانب معترضان به گوش نمی‌رسد.

از سوی دیگر، در پی تظاهرات گسترده در روز دوشنبه در شهرهای بزرگ برزیل، دولت از گسیل نیروهای امنیت ملی به شهرهای ریودوژانیرو، بلو هوریزونته، سالوادر، فورتالزا و برازیلیا خبر می‌دهد. این شهرها میزبان بازی‌های فوتبال جام کنفدراسیون‌هاست که دیروز با بازی بین تیم‌های برزیل و مکزیک در فورتالزا و ایتالیا و ژاپن در رسیفه ادامه یافت. این بازی‌ها از شنبه آغاز شده است و 2هفته ادامه دارد. در خلال 2هفته گذشته شهرهای برزیل صحنه اعتراض‌های گسترده مردم به خدمات عمومی ضعیف، خشوت‌ در سطح جامعه و فساد دولتی بوده که تدریجاً‌ رنگ خشونت به‌خود گرفته است.

این اعتراض‌ها بر سر افزایش 9سنتی بلیت اتوبوس و مترو در ریودو ژانیرو آغاز شد، اما سه‌شنبه شب پس از برخورد خشونت‌آمیز پلیس با شلیک گلوله‌های پلاستیکی در سائو پائولو، تظاهرات به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت و اعتراض به دیگر مسائل را در بر گرفت. درگیری در سائو پائولو بیش از 100نفر زخمی به‌جا گذاشت. 20نفر هم به اتهام غارت اموال عمومی بازداشت شدند. این اعتراض‌ها عمدتاً توسط دانشجویان و از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شود. تظاهرات اخیر در برزیل از سال 1992که مردم برای حمایت از استیضاح رئیس‌جمهور وقت فرناندو کولور دملو به خیابان‌ها ریختند، سابقه ندارد.

تحلیلگران می‌گویند مشکل رهبری کشور این است که چگونه به نگرانی‌های مختلف گروه‌های متعددی که در اعتراض‌ها حاضر هستند، پاسخ دهد. بسیا‌ری از معترضان به هزینه‌ گزافی که صرف آماده‌سازی ورزشگاه‌ها برای میزبانی جام جهانی سال 2014و المپیک 2016در ریو‌دوژانیرو می‌شود، خرده می‌گیرند. این اعتراض‌ها باعث شگفتی محافل سیاسی در این کشور و منطقه و ناراحتی دولت روسف شده است که می‌کوشد با تورم بالا و کاهش رشد اقتصادی مقابله کند. شماری از تحلیلگران این اعتراض‌ها را با ناآرامی‌های ترکیه مقایسه می‌کنند که بر سر یک اعتراض زیست‌محیطی در استانبول شروع شد، اما به مسائل و شهرهای دیگر گسترش یافت.

کد خبر 219624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز