مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

محدثه قیدی: تهران قدیم، نه خیلی قدیم، همین 50 سال پیش‌ یعنی درست قبل از این که این شهر به دست نسل من و ما سپرده شود، قبل از این که پدیده مهاجرت تمام وسعت این شهر را مورد هجوم خود آورد، تهران بسیار خوش‌آب هوا، جایی برای زندگی و بالندگی بود.

اما امروز تراکم جمعیت، افزایش بی‌رویه ساخت و سازها حتی در ارتفاعات بالای 1800 متر که به قیمت اختصاصی کردن چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر این شهر به نفع اقشاری خاص منجر شده، تغییر کاربری باغات و قطع میلیون‌ها درخت و نابودی انواع گونه‌های ارزشمند گیاهی که دیدگان ما را به جای تماشای رنگ‌های سبز، سفید، آبی، زرد و ارغوانی به دیدن خاکستری عادت داده، از هم گسیختگی بافت شهر که تهران را به شهری نازیبا بدل ساخته، مجاورت اراضی کشاورزی با فاضلاب‌های شهری و آلاینده‌های صنعتی که صیفی‌جات و سبزیجات مصرفی مردم این شهر را آلوده و مسموم ساخته، هوای پاک و سالم که تا کیلومترها از این شهر عقب‌نشینی کرده و نسل ما را به زندگی در یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان وادار ساخته موجب شده روح و روان مردم آزرده و سلامت جسمی آنان با یک تهدید دایمی مواجه باشد.

بحران‌های مورد اشاره چندی است مسئولان اداره شهر تهران را به فکر نجات شهروندان از عوارض زندگی شهرنشینی و ماشینی و حفظ باقیمانده میراث طبیعی این شهر وا داشته است.

 توسعه فرهنگ شهرنشینی، تقویت ارتباطات انسانی، تدوین مکانیزم‌های تشویقی به منظور توسعه مسئولیت‌پذیری و مشارکت شهروندان در بهبود کیفیت محیط‌زیست شهری، استفاده از فناوری نوین طراحی و راه‌اندازی سیستم اخذ پیشنهادات در اصلاح و بهبود کیفیت زیباسازی شهر، آموزش مهارت‌های پرورش گل و گیاه زینتی، برگزاری جشنواره‌های سالیانه پرورش گل و گیاه و توسعه زیباسازی سیمای شهری از طریق برپایی مسابقات به منظور برانگیختن حس رقابت در میان مناطق شهری در پرورش بهترین گونه‌های گیاهی از جمله سیاست‌های مدیریت شهری برای الهام گرفتن از زیبایی‌های طبیعت، افزایش و تقویت نگاه زیبایی‌شناختی در میان شهروندان است.

امروز مدیران شهری به ضرورت توسعه آگاهی عمومی و فراهم کردن زمینه آشتی شهروندان با طبیعت و حتی رابطه این مهم با حذف ناهنجاری‌های رفتاری در میان شهروندان به خوبی واقف‌اند.

امسال برپایی جشنواره لاله‌‌ها با شعار طبیعت زیبا، اندیشه زیبا و شهرزیبا   از سوی متولیان امور شهری با همین رویکرد صورت گرفته است.

به فاصله حداکثر 2 ساعت از تهران پس از طی حدود 80 کیلومتر  با عبور از میان چهارمین جاده زیبا در دنیا و از کنار دومین رودخانه جهان به لحاظ کیفیت آب، منطقه گچسر واقع شده که اهالی آن از 50 سال پیش تاکنون در کار پرورش انواع گل و گیاه به ویژه لاله که سمبل ایرانیان در جاده به شمار می‌رود شهره‌اند.

محل برپایی جشنواره لاله‌ها در باغی به وسعت 5 هزار متر مربع است. در این باغ دست‌کم 200 هزار شاخه گل لاله قرمز، زرد، سفید، لاجوردی و نارنجی در کنار هم منظره بدیعی را به نمایش می‌گذارند که می‌تواند برای ساعاتی ذهن و تن خسته را جان دوباره بخشیده با زیبایی‌ها آشتی دهد.

کد خبر 21957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز