سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

نماینده سابق مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است که استعدادهای فراوان استان گلستان هرز می‌رود.

نماینده سابق مردم گرگان و آق‌قلا -دکترعبدالحسین ناصری

وی که سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس هشتم بوده آلودگی هوا را یکی از چالش‌های شهروندان شهرها عنوان می‌کند و معتقد است که یک شهر سالم باید پاکیزه باشد تا شهرنشین آن حداکثر کارایی را پیدا کند. دکتر عبدالحسین ناصری، به سؤالات خبرنگار ما پاسخ می‌دهد.

  • آقای ناصری به‌نظر شما یک شهر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

شهر سالم مشخصه‌های خاص خودش را دارد. من معتقدم این شهر باید در درجه نخست به دور از آلودگی هوا و آلودگی صوتی و آلودگی زباله باشد. آلودگی مستقیما روی رفتار و زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. به هر حال این در گرو کنترل حمل‌ونقل و ترافیک است. در این رابطه نیز باید سعی شود تا رفت‌وآمد مردم به حداقل برسد. اگرچه در استان گلستان و به‌طور اخص در مرکز آن به‌خاطر شرایط اقلیمی از نظر آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار نگرفته‌ایم اما اگر به این موضوع توجه نشود در آینده با مشکل روبه‌رو می‌شویم. به هر حال در استان گلستان کویرزایی روند رو به رشدی دارد. استان گلستان برخلاف آنچه معمولا مسافران و رهگذاران می‌بینند و تصور می‌شود آنچنان سرسبز نیست. در این استان 50درصد منطقه غیرسبز بوده و خاکی و لم یزرع است.

  • آیا زمان آن فرا نرسیده که استان گلستان البته با درنظر گرفتن حفاظت از محیط‌زیست به سمت صنعتی‌شدن قدم بردارد و تنوع محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد؟

میزان تراکم جمعیت و حضور صنایع در استان گلستان تناسب درستی ندارد و متأسفانه صنایع رشد قابل‌قبولی نداشته‌اند. قیمت خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان هم در استان همپای قیمت دیگر اجناس رشد نکرده است؛ از یک سو دست کشاورز تنگ است و از سوی دیگر جمعیت رشد داشته، با این حساب تولیدات همخوانی پیدا نمی‌کند و این می‌شود که کشاورز رغبتی برای ادامه فعالیت از خود نشان نمی‌دهد.

  • آیا طرح‌های مهمی در قالب مهر ماندگار در استان هستند که تا پایان دولت فعلی به اتمام نمی‌رسند؟

در دولت‌های نهم و دهم و طی سفرهای استانی مصوبات خوبی در دستور کار قرار گرفت اما این مصوبات در پروژه‌های اصلی به اجرا درنیامد و فقط در مورد پروژه‌های کوچک شاهد به اتمام رسیدن آنها هستیم. در این رابطه می‌توان به طرح‌های توسعه پرورش ماهیان خاویاری، پتروشیمی و ساماندهی 300هزار هکتار از اراضی کشاورزی اشاره کرد که به مرحله اجرا نرسیدند یا در نیمه‌های کار متوقف شدند و راکدماندند. در رابطه با مسکن مهر شهرستان گرگان هم یکی از فازهای واقع در ایستگاه راه‌آهن در نیمه‌های کار قراردارد و روند مناسبی در اجرا ندارد.

  • به‌نظر شما در استان گلستان در زمینه جذب گردشگر و درآمدزایی از این نظر خوب عمل شده است؟

بنده معتقدم در این زمینه آمار درستی ارائه نمی‌شود؛ نه درخصوص استان گلستان بلکه در کل کشور. آنهایی که به استان گلستان می‌آیند بیشتر زائران حرم رضوی و مسافران گذری هستند و برای استان درآمدزایی ندارند.

کد خبر 219387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز