سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

درحالی‌که حدود سه ماه تا برپایی بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باقی مانده است اما هنوز میزبان این دوره مشخص نشده است.

آن هم در شرایطی که اکثر جشنواره‌های دنیا با شهرهایشان معروف شده‌اند، مانند جشنواره‌های کن، برلین، ونیز، لوکارنو و... اما می‌بینیم که جشنواره کودک و نوجوان کشورمان تاکنون در 4شهر مختلف برگزار شده است.

اولین دوره جشنواره در بهمن‌ماه سال 61همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار شد و تا 5دوره تهران میزبان برپایی این جشنواره بود. آبان سال 69اصفهان میزبان این جشنواره شد که به‌صورت مستقل جدا از جشنواره فجر در این شهر برگزار شد که این برپایی تا 6دوره تداوم داشت و درحالی‌که دیگر نام جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با نام «اصفهان» عجین شده بود یکباره جشنواره به کرمان منتقل و در مهر 75در این شهر برگزار شد. در سال 77جشنواره دوباره همزمان با جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه برگزار شد.

مهر سال 78برای دوره چهاردهم، اصفهان دوباره میزبان جشنواره شد که این میزبانی تا 6سال بعد و دوره نوزدهم ادامه پیدا کرد. در سال 86اصفهانی‌ها دوباره میزبانی را از دست دادند و این بار همدان برپایی جشنواره را بر عهده گرفت و طی 4سال این رویداد معتبر کشورمان را برگزار کرد. دوره بیست‌وپنجم جشنواره درحالی‌که همدانی‌ها تلاش می‌کردند باز هم میزبان باشند بار دیگر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به اصفهان برگشت و با قرارداری که منعقد شد به‌نظر رسید که این جشنواره دیگر در این شهر ماندگار باشد. بعد از 2دوره برگزاری بار دیگر برپایی جشنواره برای شانزدهمین‌بار در اصفهان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و بنا بر اعلام احمد میرعلایی دبیر جشنواره که خود اصفهانی است: «اصفهانی‌ها خوش‌استقبال و بد بدرقه بودند.» درفاصله حدود 110روز مانده به برپایی دوره بیست‌وهفتم درحالی‌که نام همدان نیز دوباره مطرح شده است باید منتظر ماند و دید آیا باز شهر میزبان جشنواره قرار است تغییر کند و یا مطرح شدن این مباحث بیشتر برای ترغیب شدن اصفهانی‌ها جهت میزبانی بهتراست؟
یزد و همدان تمایل جدی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک دارند

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم کودک گفت: درصورتی‌که توافق لازم برای برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان صورت نگیرد استان‌هایی همچون یزد و همدان تمایل جدی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک در سال‌جاری را دارند. جعفر گودرزی افزود: ما و مسئولان اصفهان و شهرداری این شهر یک تفاهمنامه پنج‌ساله داریم که براساس آن جشنواره فیلم کودک به‌مدت ۵سال باید در این شهر برگزار شود اما براساس شواهد به‌نظر می‌رسد که مدیران این شهر امسال که سومین سال برگزاری جشنواره در دوره جدید است تمایلی به برگزاری این جشنواره ندارند.

گودرزی با اشاره به عدم‌پایبندی مدیران شهر اصفهان به تعهدات تفاهمنامه افزود: قرار بود در طول سال یک سینما به نمایش فیلم‌های کودک اختصاص پیدا کند همچنین شهرداری اصفهان در تولید فیلم کودک مشارکت داشته باشد و بخشی از هزینه‌های برگزاری جشنواره را تقبل کند اما هیچ کدام از این تعهدات عمل نشده است.

گودرزی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مثبت تمامی جشنواره‌های مهم دنیا این است که سال‌های متمادی در یک محل ثابت برگزار می‌شود، مانند جشنواره کن و لوکارنو که به محل برگزاری آنها معروف هستند، ما نیز تلاش داریم جشنواره کودک را به‌مدت طولانی در یک شهر برگزار کنیم اما اگر مسئولان شهری تمایل نداشته باشند چاره دیگری نداریم.

گودرزی ادامه داد: بعداز انتقال جشنواره از همدان به اصفهان مسئولان شهر همدان تمایل جدی برای برگزاری مجدد این جشنواره داشتند و پیگیری‌های زیادی کردند همچنین مسئولان شهر یزد علاقه‌مند هستند تا این جشنواره در این شهر برگزار شود. وی ادامه داد: البته به جز این دو استان چند استان دیگر نیز تمایل دارند اما ما تاکنون با هیچ استانی مذاکره نکرده‌ایم زیرا اولویت اصلی ماندن جشنواره در اصفهان و برگزاری آن در این شهر است و چنانچه با مسئولان اصفهان به توافق نرسیم راه دیگری به جز مذاکره با استان‌های دیگر و انتخاب گزینه دیگر نداریم. گودرزی با اشاره به زمان برگزار جشنواره گفت: بیست‌وهفتمین دوره جشنواره کودک ۱۵ تا ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود.

به تعهدات مالی عمل کردیم

همچنین سیدمجتبی شهیدی دبیر اجرایی جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان 2دوره گذشته درباره برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: 2سال گذشته تفاهمنامه‌ای به امضای دوطرف رسید که زمان آن پنج‌ساله بود. تاکنون شهرداری اصفهان براساس تفاهمنامه امضا شده فعالیت کرده است که موارد مختلف آن را متذکر می‌شوم. وی در ادامه گفت: در شهر اصفهان با حمایت شهرداری دفتر بین‌المللی برگزاری جشنواره را دایر کردیم که از سال گذشته فعال است و پاسخگوی مراجعان هستیم. وی درباره تجهیز سینمای مخصوص برای نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: در تفاهمنامه آمده بود یک سالن سینما برای نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان تجهیز شود و در طول سال این فیلم‌ها به نمایش گذاشته شود. سالن توسط شهرداری در 2سال گذشته تجهیز و آماده شد؛ این سالن را با همکاری حوزه هنری و از سالن‌های در اختیار این ارگان دولتی گرفتیم اما متأسفانه فارابی به تعهدش عمل نکرد.

شهیدی در ادامه گفت: بارها از فارابی خواستیم تا فیلم‌های کودک و نوجوان را در اختیار سالن برای نمایش قرار دهد که متأسفانه این امر محقق نشد و حوزه هنری مجبور به نمایش فیلم‌های روز شد. بنده سال گذشته و امسال با آقای علیزاده و میرعلایی درباره تأمین فیلم این سالن صحبت کردم اما متأسفانه همکاری لازم انجام نشد و این دوستان پیگیری‌های ما را بی‌پاسخ گذاشتند. وی درباره انجام تعهدات مالی توسط شهرداری اصفهان توضیح داد: تعهدات مالی ما درخصوص برگزاری جشنواره به‌طور کامل انجام شده است و تسویه حساب کردیم. شهیدی درباره تولید فیلم مشترک با فارابی گفت: ما هیچ تعهدی مبنی بر مشارکت در تولید فیلم کودک و نوجوان نداریم و این مطلب را تکذیب می‌کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: شهرداری اصفهان مسئول برگزاری جشنواره است و به تعهدات مالی خود عمل کرده است. ما بعد از پایان جشنواره در دوره بیست و ششم، جلسات جشنواره بیست و هفتم را تشکیل دادیم، تیم اجرایی ما که متشکل از 13نفر هستند با توجه به تجارب 2سال گذشته مشغول به‌کار هستند. وی درادامه توضیح داد: سال گذشته همکاری بسیار خوبی با شبکه‌های تلویزیونی داشتیم و برنامه‌های جشنواره را پوشش دادند، امسال هم به همین صورت خواهد بود، ما با رسانه ملی همکاری داریم و پخش برنامه‌های جشنواره از شبکه 2 و شبکه‌های دیگر تلویزیون انجام خواهد شد و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. شهیدی درباره برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان گفت: ما اصلا مشکلی برای برگزاری جشنواره نداریم و ارتباط خوبی هم با فارابی داریم، اصلا متوجه نمی‌شوم این صحبت‌ها از کجا ناشی می‌شود. اصفهان آماده جشنواره بیست‌وهفتم است. وی در خاتمه تأکید کرد: جشنواره‌های بین‌المللی را غالبا با نام شهر برگزار‌کننده می‌شناسند؛ به‌لحاظ وجهه بین‌المللی باید در این خصوص دقت شود. سال گذشته میزان رضایتمندی مردم اصفهان، مهمانان داخلی و خارجی بالا بود.

کد خبر 219369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز