یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ساعت درس تربیت‌بدنی مدارس با هدف کاهش مشکل فقر حرکتی دانش‌آموزان از 2 ساعت به 3 ساعت در هفته افزایش می‌یابد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش صبح دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال همشهری در باره فقر حرکتی دانش‌آموزان در مدارس کشور گفت: افزایش ساعت تربیت بدنی و شادی بخشی و نشاط‌آفرینی، مشکل فقر حرکتی دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. 

سید‌باقر پیشنمازی افزود: در‌حال حاضر میانگین افزایش فضاهای دانش‌آموزی از 5سانتی‌متر مربع به 20سانتی‌متر مربع افزایش یافته است و هم‌اکنون برای حدود 150هزار واحد آموزشگاهی سراسر کشور تنها 2هزار و 502 سالن ورزشی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث ورزش مدارس دخترانه، گفت: بسیاری از مدارس دخترانه به دلیل آنکه در اطرافشان ساختمان‌‏های بلند احداث شده است از انجام فعالیت‌‏های ورزشی محروم مانده‌‌اند و به همین دلیل هفته گذشته با ارسال نامه‌‏ای از شورای شهر تهران خواسته‌‌‏ایم که مانع احداث ساختمان‌‏های بلند در اطراف مدارس دخترانه شود.

پیشنمازی افزود: در توسعه برنامه‌‏های ورزشی مدارس، اولویت با مدارس دخترانه است و تلاش می‌‏کنیم زمینه‌ای فراهم شود که امکان فعالیت ورزشی برای دانش‌‌آموزان دختر میسر باشد.

وی با اشاره به کمبود 20هزار مربی تربیت بدنی، 17هزار مربی بهداشت و 90هزار مربی پرورشی گفت: تا پایان سال 86 حدود 26هزار دانشجوی تربیت بدنی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و امید می‌رود بتوان از این افراد برای فعالیت در مدارس استفاده کرد.

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش با تأکید بر این که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید برای تجهیز فضاهای ورزشی دانش‌آموزی ردیف مستقل اعتباری اختصاص دهد، افزود: به اعتقاد معاونت پرورشی و تربیت بدنی تغییر برخی از نگرش‌های به‌روز نشده نسبت به حوزه پرورشی با بخشنامه ممکن نیست، طی 24 سفر استانی و دیدار رو در رو با مسئولان حوزه پرورشی استان‌ها، از اقداماتی است که برای تغییر برخی نگرش‌ها صورت گرفته است.

پیشنمازی گفت: وزیر آموزش و ‌پرورش طی نامه‌ای از رئیس جمهوری خواست تا در سفرهای استانی خود 50درصد فضاهای ورزشی را به دانش‌آموزان اختصاص دهد اما با ابلاغ این امر از سوی دفتر ریاست جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این امر تنها در چند استان محدود به مرحله اجرا رسید.

پیشنمازی در ادامه ازنهایی شدن  آئین‌نامه باشگاه ورزشی مدارس در وزارت آموزش و‌پرورش خبر داد و گفت:  تا پایان برنامه چهارم توسعه  500 باشگاه ورزشی دانش‌آموزی راه‌اندازی خواهدشد و نیمی‌از هزینه‌های آن با آموزش و‌پرورش خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش؛ رسیدگی به درس تربیت بدنی را اولویت اول و ورزش قهرمانی را در اولویت دوم برنامه‌های ورزشی این معاونت اعلام کرد.

پیشنمازی با اشاره به این که انرژی عظیم جسمانی دانش‌آموزان تاکنون نادیده گرفته می‌شد، دانش‌آموز محوری برای توجه به شخصیت دانش‌آموزان و به وجود آوردن فرصت کسب تجربه را از اصول اساسی رویکرد جدید خواند و بیان کرد: در این زمینه چهارمین دوره مجلس دانش‌آموزی روز گذشته افتتاح و 5نفر به عنوان اعضای اصلی هیأت رییسه آن انتخاب شدند.

 وی به تصویب آیین‌نامه معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی اشاره کرد و گفت: منتظر متن رسمی این آیین‌نامه هستیم که در این صورت خبرهای خوبی را در رابطه با معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در خصوص ساختار تشکیلاتی معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی امروز آخرین جلسه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود. ساختار تشکیلاتی این معاونت شامل 3 دفتر، 2اداره کل و یک مدیریت است.

لاغری مفرط دانش‌آموزان ایرانی

در ادامه این نشست خبری مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش گفت: 10درصد دانش‌آموزان دختر و 8 درصد دانش‌آموزان پسر ایرانی دارای لاغری مفرط هستند و این درحالی است که استاندارهای جهانی در این مورد 5درصد است.

مجید کاشف افزود: لاغری مفرط دانش‌آموزان ایرانی ناشی از مشکلات تغذیه‌ای افراد است.
به گفته وی: میزان چاقی در دانش‌آموزان دختر ایرانی 5درصد و در دانش آموزان پسر9 درصد است که در مقایسه با استانداردهای جهانی (16درصد) شاخص‌های مطلوبی به شمار می‌روند.

وی گفت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده بر روی شناسنامه سلامت دانش‌‏آموزان، 53 درصد دانش‌‌آموزان از نظر جسمانی در وضعیت مطلوبی به سر می‌‏برند.

کاشف افزود: بر اساس بررسی‌‏های صورت گرفته در سال گذشته دختران 21 درصد و پسران 15 درصد در آمادگی جسمانی رشد داشته‌‏اند.

کد خبر 21921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز