همشهری آنلاین: عطالله ابطحی معتقد است که میزان خطوط قرمز خودساخته در رسانه‌های داخلی به حد خطرناکی رسیده، هرچند نمی‌شود همه‌ تقصیرها را بر گردن رسانه‌ها انداخت، چون فضایی که مدیران جامعه ساخته‌اند در شکل‌گیری این خطوط بسیار موثر است.

abtahi

این کارشناس رسانه در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این‌که وجود خطوط‌ قرمز خودساخته در رسانه‌ها موجب نابودی آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: قوانین و مقررات و باورهای بیرون از رسانه‌ها در شکل‌گیری این خطوط بسیار موثر است، اما باید از این موضوع نیز ترسید که این خطوط حاصل تفکر آدم‌ها هستند. در بسیاری از مواقع برای این خطوط هیچ مصداق بیرونی وجود ندارد و صرفا حاصل توهم‌های اشخاص حقیقی یا حقوقی‌اند.

او با تأکید‌ بر‌ این‌که باید دانست این توهم‌ها حاصل چیست؟ گفت: ایجاد فضایی که رسانه‌نگاران ما در آن احساس ترس و توهم کنند، خطرناک است. بنابراین باید عواملی را که موجب ایجاد چنین احساسی می‌شود شناسایی و برطرف کرد. برطرف نشدن این عوامل می‌تواند جامعه را به سمت زوال فکری و فرهنگی ببرد.

این کارشناس رسانه با اعتقاد به این‌که میزان خطوط قرمز مشخص واقعی، قانونی یا شرعی و عرفی شاید به تعداد انگشت‌های دست هم نرسد، تأکید کرد: به‌جز این خطوط، هر آنچه به نام خط قرمز به‌وجود می‌آید یا حاصل توهم است یا مدیران جامعه به‌دلیل فهم نادرست، آن‌ها را به‌وجود می‌آورند.

ابطحی ادامه داد: با اضافه شدن هر خط قرمزی که حاصل توهم باشد، در حق جامعه جنایت کرده‌ایم. مسوولان و مدیران می‌توانند رسانه‌ها را به سمت ساختن این خطوط ببرند، اما خود رسانه‌ها نیز در این زمینه تقصیر دارند.

او درباره‌ی میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر شکل‌گیری این خطوط، بیان کرد: امکان دارد رسانه‌ها به‌دلیل وابستگی مالی به نهادها و سازمان‌ها و اشخاص حقوقی و برای حفظ منافع آن‌ها دچار خودسانسوری شوند. درست است که رسانه برای ادامه‌ حیات خود نیازمند وجود افراد حقیقی و حقوقی است، اما این نیاز نباید در حدی باشد که اصل وجود رسانه را زیرسوال ببرد.

این کارشناس با اشاره‌ به‌ این‌که یک رسانه برای رشد به حذف خطوط قرمز نیاز دارد، تصریح کرد: اگر شکل‌گیری خطوط قرمز خودساخته برای ما دغدغه نشود، دچار سقوط اجتماعی و حرفه‌ای می‌شویم و هرچقدر میزان این خودسانسوری‌ها بیشتر شود، رشد و تأثیرگذاری یک رسانه کمتر خواهد شد.

ابطحی با تأکید بر این‌که شناخت مدیران رسانه‌ها از مسائل حقوقی و وضعیت موجود می‌تواند به جلوگیری از رشد خودسانسوری کمک کند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند بر پایگاه‌های تصمیم‌گیری تأثیر بگذارند و حتی در مواردی، قانون را تغییر دهند. در قانون مطبوعات قوانینی وجود دارد که جفا در حق رسانه‌ها است، برای این‌که نگذاریم مفهوم رسانه نابود شود، باید به‌شکل منطقی و علمی روی نهادها و ارگان‌های حقوقی جامعه تأثیر بگذاریم.

کد خبر 219117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز