گروه اقتصادی: نوسان قیمت مسکن در محاسبه نرخ تورم لحاظ نمی‌شود.

مسکن

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی درباره نحوه محاسبه قیمت مسکن در برآورد نرخ تورم تأکید کرد: اگر خود خانه گران شود در شاخص کالاها و خدمات مصرفی و تورم محاسبه نمی‌شود، ولی اگر اجاره خانه گران شود محاسبه می‌شود. به گزارش ایسنا، علیرضا مقتدایی توضیح داد:

در زمینه خانه شاخص‌های دیگری مثل شاخص‌ قیمت زمین و یا شاخص قیمت ساختمان داریم که این آمار در شاخص‌های تورم محاسبه می‌شود. وی با بیان اینکه بازار اجاره بهای خانه از بازار خرید جداست، گفت: چند سالی بود که قیمت مسکن افزایش می‌یافت ولی اجاره‌بها این افزایش را نداشت ولی در چند ماهه آخر سال گذشته شاهد افزایش آن بودیم و در واقع اجاره بها با طمأنینه وارد شاخص تورم می‌شود.

مقتدایی با بیان اینکه همه اقلامی که مصرف می‌شود در شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و در نرخ تورم مؤثر است گفت: به‌دلیل تبعات مثبتی که مسکن مهر داشت خیلی از نیازها را پاسخ داد. تورم در بخش اجاره‌ هم خیلی زیاد نبود و از تورم عمومی پایین‌تر بود و این خود تورم را به سمت پایین تعدیل می‌کند. وی با بیان اینکه مواردی ازجمله تحصیل و هزینه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مقایسه با بقیه اقلام زیاد گران نشده، گفت: مسکن، سوخت و روشنایی در تورم محاسبه می‌شود؛ یعنی بهایی که بابت سوخت و روشنایی داده می‌شود در نرخ تورم محاسبه می‌شود.

کد خبر 218988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز