شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

دکتر حمیدرضا آصفی:* ایران همواره نشان داده است که در روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس ثابت‌قدم بوده و در تحکیم دوستی با این کشورها مصمم است و امروز سفر بی‌سابقه رئیس‌جمهوری ایران به امارات عربی متحده، در قالب ایجاد روند رو به رشد تحکیم روابط با کشورهای منطقه قابل‌تحلیل است.

در وهله اول این اقدام محمود احمدی‌نژاد در سایه فرمایش مقام معظم رهبری که بر انسجام اسلامی تأکید داشتند قابل‌تأمل است و این نشان می‌دهد که رهبر عزیز ایران برای موضوع ایجاد وحدت در منطقه اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و به همین منظور ایران از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ایجاد روابط بلندمدت، دیرپا و همه‌جانبه با کشورهای همسایه استفاده می‌کند و در این بین امارات نقش بسیار مهمی در ایجاد روابط دارد. به‌نظر می‌رسد در نگاه نوینی که به‌وجود آمده است ایران بیش از گذشته به گسترش روابط با کشورهای اسلامی، عربی و به‌ویژه همسایگان حوزه خلیج فارس تأکید دارد و سفر رئیس‌جمهوری ایران که اولین سفر در این سطح محسوب می‌شود در همین چارچوب قابل تفسیر است.
از سوی دیگر برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مخالف، نزدیکی روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه خلیج فارس را برنمی‌تابند و این موضوع را متضاد اهداف خود می‌دانند و دست به تبلیغات منفی می‌زنند، اما روابط کشورهای منطقه آنقدر استحکام دارد که این‌گونه تبلیغات حداکثر در یک سطوح زمانی جریان پیدا کرده و بلافاصله بی‌تأثیر می‌شود. چنانکه سفر دکتر احمدی‌نژاد به عنوان اولین سفر رئیس دولت ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب به امارات عربی متحده از این جهت نیز بسیار پراهمیت است و این در حالی است که مسئولان کشور میزبان نیز تلاش دارند تا این سفر بسیار موفق جلوه کند و آزادی 12 غواص ایرانی در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ایران به امارات نشانه روشن و علامت مثبتی از طرف این کشور برای ایران است.
در هر حال دولت نهم شتاب فزاینده‌ای به گسترش روابط با کشورهای اسلامی داده است و عزم دولت به تحکیم متنوع‌سازی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس در واقع در طول دیدگاه و نظر مقام معظم رهبری برای ایجاد پیمان‌های مختلف با کشورهای اسلامی و تقویت بنیه انسجام اسلامی است.

*سفیر ایران در امارات متحده عربی

کد خبر 21854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز