سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سودان اتهام همسایه‌ جنوبی‌اش را در خصوص ورود ارتش سودان به خاک سودان جنوبی رد کرد.

sudan and south sudan

وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی اوایل دوشنبه ارتش سودان را به ورود به خاک کشورش متهم کرده و گفته بود : نیروهای سودان حدود 10 کیلومتر به داخل ایالت نیل علیا وارد شده اند.

بنا به گزارش دویچه‌وله‌، خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان در این خصوص گفت: نیروهای مسلح سودان کاملا به رعایت مقررات مربوط به مرزهای بین‌المللی که به صراحت در توافق‌نامه فراگیر صلح  به آن اشاره شده است، پایبندند.

او با اشاره به زمانی که سودان بر اساس قراردادهای امضاشده بین دو کشور کاملا از خاک سودان جنوبی خارج شد و این در حالی است که ارتش سودان جنوبی همچنان در شش منطقه سودان حضور دارد، افزود:  این ادعاها با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات ارتش سودان جنوبی در موارد نقض توافق‌نامه همکاری بین دو کشور مطرح شده است.

از طرف دیگر وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی تاکید کرده با توجه به تصمیم دولت سودان درخصوص توقف عملیات صادرات نفت از طریق خاک این کشور ، مراتب اعتراض خود را درباره این مسئله به اتحادیه آفریقا و سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

این درحالی‌است که به گزارش تایمز آو عمان، رئیس‌جمهور سودان‌جنوبی نیز برقراری صلح میان کشورش و سودان را خواستار شد.

 سالوا کیه‌ر، رئیس‌جمهور سودان‌جنوبی گفت: ما در کنار اتحادیه آفریقا تلاش می‌کنیم به بن‌بست با سودان پایان دهیم و مردم سودان‌جنوبی باید آرام و صبور باشند.

او رفتار تهاجمی سودان را محکوم و اعلام کرد: عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان اعلام جهاد کرده و برای جنگ آماده می‌شود.

کیه‌ر ادامه داد: من در برابر کل جهان بر تعهد خود برای جلوگیری از کشانده‌شدن مردم سودان‌جنوبی به جنگ تاکید می‌کنم.

روز دوشنبه، دولت سودان اعلام کرد، تمام توافقنامه‌های امنیتی و اقتصادی با سودان جنوبی را که ماه مارس گذشته امضا کرده بود، لغو می‌کند.

مقام‌های سودان مصرند که مقامات جوبا از شورشیان سودانی حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهور سودان جنوبی با تکذیب این ادعا گفت: بارها به البشیر نصیحت کرده‌ایم که با رهبر شورشیان چه در جنبش‌های شمالی و چه جنبش‌های دارفور گفت‌وگو کنند.

کد خبر 218320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز