همشهری آنلاین: تولد زودرس و انتخابی نوزاد با استفاده از روش سزارین موجب می‌شود بیماری‌هایی همچون زردی، مشکلات تنفسی، بی قراری و اختلالات دستگاه گوارش در نوزاد بروز کند

سزارین و تولد زودرس، بیماری‌هایی برای نوزاد به همراه دارد

به گزارش ایرنا، دکترناهید خداکرمی، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آمار افزایش سزارین در کشور زنگ خطری است که سبب نگرانی دلسوزان حوزه سلامت شده است زیرا با استفاده از این روش بسیاری از مادران خواهان این هستند که زودتر از موعد فرزند خود را به دنیا اوردند و این کار موجب تولد زودرس نوزاد و بروز عوارض جدی در بدن وی می‌شود.

وی اظهار داشت: تولد انتخابی و عمدتا به دنیا آوردن زودتر نوزاد و قبل از رسیدگی کامل ( بین ۴ تا ۲ هفته قبل از زمان تولد ) عوارض بلند مدت و کوتاهی مدتی برای نوزاد به دنبال دارد و با وجودی که نوزاد پس از تولد به ظاهر نوزادی طبیعی است اما حداکثر ۴۰ روز پس از تولد ممکن است عوارض آن بروز کند.

خدا کرمی خاطرنشان کرد: این عوارض ممکن است زردی بالا، اختلالات دستگاه گوارش و یاحتی بی قراری باشد و در برخی از موارد نوازد نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه دارد. از سوی دیگر بیش فعالی، آسم، دیابت و مشکلات عاطفی و ارتباطی از جمله عوارض بلندمدت تولد زودرس نوزادان است.

وی یادآور شد : افزایش سزارین در کشور سلامت نسل آینده را درمعرض خطر جدی قرار داده است. در حال حاضر اغلب زایمان‌ها در کشور چه در بیمارستان‌های خصوصی و چه دولتی به روش سزارین است.

خدا کرمی گفت: روش سزارین برای مادرانی که فرزند سوم و یا چهارم خود را به دنیا می‌آورند بسیار خطرناک است و خطر مرگ را به همراه دارد. بنابراین استفاده از این روش برای کشور ایران که سیاست افزایش جمعیت را دنبال می‌کند، مطلوب نیست.

به گفته وی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر سعی کرده است کلاس‌های آموزشی ویژه مادران باردار و دوره‌های توانمند سازی ماماها را با هدف ترویج زایمان طبیعی برگزار کند ولی متاسفانه هنوز آمار سزارین در کشور بالاست.

خداکرمی خاطرنشان کرد: برای کاهش آمار سزارین در کشور باید تعرفه زایمان طبیعی و سزارین به صورت یکسان تعریف شود.

همچنین سازمان‌های بیمه گر نسبت به عقد قرار داد با ماماها اقدام کنند و حضور ماما در تیم پزشک خانواده ضروری تلقی شود.

کد خبر 217816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز