همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از یمنی‌ها در مراسم خاکسپاری پیکر موسس گروه مقاومت حوثی در شمال این کشور بر ضد امریکا و رژیم اسرائیل تظاهرات کرده‌اند.

یمن

به گزارش شبکه پرس تی وی، مسلمانان یمن روز چهارشنبه (۱۵ خرداد) در مراسم خاکسپاری پیکر حسین بدرالدین الحوثی در شهر صعده شعارهای «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند.

پیکر رهبر حوثی‌ها در زمان رژیم علی عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن در زندان مرکزی در صنعا، پایتخت این کشور دفن شده بود. دولت یمن که در پی خیزش مردمی در این کشور به روی کار آمد بقایای پیکر بدرالدین الحوثی را به خانواده وی تحویل داد.

حسین الحوثی در جنگ نخست صعده در سال ۲۰۰۴ در درگیری با نیروهای رژیم یمن کشته شد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها دولت یمن به رهبری سپهبد عبدربه منصور هادی را به صادر نکردن ویزا برای چند تن از بزرگانی که خواهان شرکت در این مراسم بودند متهم کرد.

سخنگوی جنبش حوثی افزود :«این مساله نشان می‌دهد که مقام‌های یمنی زیاد از موضع رژیم گذشته عدول نکرده‌اند.»

فاضل السیانی، فعال حقوق بشر و از انقلابیون یمن نیز گفت رهبر حوثی‌ها به علت تلاش‌هایی که برای اتحاد جهان اسلام و بازگرداندن افتخار و عزت به مسلمانان انجام داد در یادها باقی خواهد ماند.

حوثی‌ها یکی از قبایل مهم یمن هستند که به فرقه شیعیان زیدی تعلق دارند و در استان صعده در جنوب این کشور و بخش‌های از استان‌های همجوار یعنی عمران، الجوف و حجه سکونت دارند. آن‌ها حدود ۲۵ درصد از جمعیت ۲۵ میلیون نفری یمن را تشکیل می‌دهند.

حوثی‌ها بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ چند بار با نیروهای رژیم یمن درگیر شدند. آن‌ها بارها از تبعیض‌های اجتماعی، مذهبی و اقتصادی در یمن شکایت کرده‌اند.

کد خبر 217606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز