همشهری آنلاین: در ۲۹ ماه مه سال ۱۹۵۳ میلادی صعود به بلندترین قله جهان، اورست ممکن شد تا سرآغازی باشد برای ثبت رکوردها و افتخاراتی بی‌پایان. اورست در رشته کوه‌های هیمالیا با ۸۸۴۸ متر ارتفاع بلندترین قله جهان محسوب می‌شود.

Bergmann

ادموند هیلاری اهل نیوزیلند به همراهی تنزینگ نورگای از نپال نخستین کوهنوردانی بودند که ۶۰ سال پیش در چنین روزی افتخار نخستین صعود به "بام جهان" را از آن خود کردند.

از آن زمان تاکنون حدودا بیش از ۳۶۰۰ کوهنورد موفق به صعود به قله اورست شده‌اند. صعود به بلندترین قله جهان همیشه موفقیت‌آمیز نبوده و ناکامی‌هایی را نیز به همراه داشته است؛ بیش از ۳۰۰ نفر در راه فتح قله اورست جان خود را از دست داده‌اند. حتی تلاش برای یافتن جسد بسیاری از این کوهنوردان نیز به دلیل دشواری‌های مسیر ناموفق بوده است.

به گزارش دویچه‌وله، تعداد تلفات در برخی از سال‌ها بیشتر بوده است؛ از جمله در سال ۱۹۹۶ میلادی بیش از ۱۲ کوهنورد در راه صعود به اورست جان باختند.

صنعت گردشگری اورست

با این که در سال‌های اخیر با پیشرفت تجهیزات کوهنوردی، ایمنی صعود به قله اورست تا حد قابل توجهی افزایش یافته است، اما بسیاری از کوهنوردان امروز نیز بدون کمک و راهنمایی بومیان نپال امکان صعود به رشته‌ کوه‌های هیمالیا را ندارند.

رونق کار بومیان نپال در سال‌های اخیر تا به حدی بوده است که امروزه صحبت از صنعت گردشگری اورست می‌شود. بومیان نپال با ساخت پناهگاه و آماده‌سازی مسیرهای صعود و تهیه‌ کپسول‌های اکسیژن در مسیر، راهی برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند.

برخی از رکوردهای صعود به قله اورست

برخی از ماه‌های سال از جمله ماه مه صعود به قله اورست بیشتر از اوقات دیگر صورت می‌گیرد. رکوردی هم در این زمینه به ثبت رسیده است: در شانزدهم ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی هم‌زمان ۱۶۰ کوهنورد موفق به صعود اورست شدند و بر روی قله ایستادند.

راینهولد مسنر، کوهنورد سرشناس ایتالیایی تاکنون توانسته است رکوردهای مختلفی را در صعود به قله اورست به نام خود به ثبت برساند. مسنر نخستین کسی است که به همراه پتر هابلر در سال ۱۹۷۸ میلادی موفق شد بدون اکسیژن قله اورست را فتح کند.

مسنر همچنین در سال ۱۹۸۰ میلادی توانست برای نخستین بار بدون همراهی و به صورت انفرادی قله اورست را فتح کند.

اما رکورد جوان‌ترین و پیرترین کوهنوردانی که موفق به صعود به اورست شده‌اند نیز جالب توجه است: جوردن رومرو از ایالات متحده آمریکا با ۱۳ سال سن جوان‌ترین صعودکننده به قله اورست است.

رکورد مسن‌ترین کوهنوردی که بر بالای اورست ایستاده نیز در اختیار یوشیرو میورا، کوهنورد ژاپنی است که در ۸۰ سالگی موفق به کسب این افتخار شد.

 

کد خبر 216893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز