همشهری آنلاین: رکورددار قهرمانی بوندس لیگا نه تنها به قله‌ فوتبال باشگاه‌های اروپا صعود کرد، بلکه به یک عنوان تازه هم دست یافت: گرانبهاترین باشگاه فوتبال جهان. ارزش بایرن مونیخ ۶۶۸ میلیون یورو (حدود یک میلیارد دلار) تخمین زده شد.

A.Robben

روز چهارشنبه (۲۹ مه / ۸ خرداد) موسسه‌ بریتانیایی "براند فایننس" باشگاه فوتبال بایرن مونیخ آلمان را به عنوان "گرانبها‌ترین باشگاه جهان" معرفی کرد. این عنوان تاکنون در اختیار باشگاه منچستر یونایتد بود که ارزش آن ۶۵۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

معیار کارشناسان این موسسه برای تعیین ارزش باشگاه‌ها تنها موفقیت ورزشی و درآمد فعلی آنها نیست، بلکه روند جذب تماشاچی و زیرساخت‌ها و تحولات اقتصادی باشگاه‌ها در ۵ سال آینده نیز عوامل مهمی برای ارزش‌گذاری آنها به‌شمار می‌رود.

بایرن مونیخ که در فصل گذشته‌ لیگ قهرمانان باشگا‌ه‌های اروپا عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کرده بود، در یک سال گذشته دست‌کم ۵۵ میلیون یورو (حدود ۸۰ میلیون دلار) به درآمد خود افزوده است. حدود نیمی از این مبلغ را از اتحادیه‌ فوتبال اروپا به عنوان پاداش دریافت کرده است.

اتحادیه‌ فوتبال اروپا صندوقی دارد که درآمدهای بازاریابی یا حق پخش تلویزیونی بازی‌ها در کشورهای مختلف به آن سرازیر می‌شود. تیم‌های حاضر در لیگ‌های اروپایی از این صندوق پاداش دریافت می‌کنند. بازی‌های خانگی هم برای تیم‌های حاضر در لیگ‌ها درآمدزا هستند.

بایرن مونیخ

اسپانیایی‌ها دو رده پایین‌تر

بنا بر پژوهش کارشناسان موسسه‌ "براند فایننس" ارزش بایرن مونیخ نسبت به سال گذشته ۵۱ میلیون یورو افزایش یافته، در حالی که در مدت زمان مشابه از ارزش منچستر یونایتد ۲۰ میلیون یورو کاسته شده است.

به گزارش دویچه‌وله، در فهرستی که موسسه‌ بریتانیایی یادشده منتشر کرده، باشگاه‌های اسپانیایی رئال مادرید (به ارزش ۴۸۲ میلیون یورو) و بارسلونا (به ارزش ۴۴ میلیون یورو) در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

باشگاه بوروسیا دروتموند که روز شنبه (۲۵ مه / ۴ خرداد) در بازی نهایی لیگ قهرمانان باشگا‌ه‌های اروپا از بایرن مونیخ شکست خورد نیز به صف "ده گرانبهاترین باشگاه‌ جهان" راه یافته است.

دورتموند (به ارزش ۲۰۲ میلیون یورو) در فهرست "براند فایننس" آخرین رده را از آن خود کرده است. ارزش این باشگاه نسبت به سال گذشته ۲۴ میلیون یورو افزایش یافته است.

سال گذشته باشگاه شالکه در ته فهرست "ده باشگاه‌ گرانبهای جهان" ایستاده بود.

 

کد خبر 216887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز