گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: نامه‌نگاری‌های بی‌نتیجه وزیر صنعت با رئیس‌کل بانک مرکزی برای تأمین ارز مرجع واردات کالاهای اساسی و موضعگیری‌های اخیر محمود بهمنی در زمینه سوءاستفاده ارزی وارد‌کنندگان موجب شد تا مهدی غضنفری از دستور کتبی جدید رئیس‌جمهور به بانک مرکزی برای تأمین ارز مرجع واردات این کالاها خبر دهد.

شمارش معکوس برای بهره‌برداری از بزرگراه امام علی(ع)

تأمین ارز مرجع واردات کالاهای اساسی بارها مورد تأکید مسئولان دولتی قرار گرفته و در اردیبهشت‌ماه امسال نیز معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت متعهد به تأمین ارز مرجع برای کالاهای اساسی است، برخی اخبار مبنی بر عدم‌ارائه ارز مرجع برای کالاهای اساسی را رد و تأکید کرد دولت تا پایان دوره قانونی خود متعهد به تأمین ارز مرجع برای کالاهای اساسی بوده و با کسانی که کالا در انبار احتکار کرده‌اند، برخورد خواهد کرد. با وجود این اکنون تخصیص نیافتن ارز مرجع واردات موجب دپوی برخی کالاها در بنادر، کمبود و افزایش قیمت‌ها در بازار، افزایش فشارگرانی بر مردم و بالا گرفتن مناقشه بانک مرکزی و وزارت صنعت برای تأمین ارز مرجع واردات این کالاها شده است.

روز گذشته مهدی غضنفری در واکنش به دیدگاه‌های محمود بهمنی در مورد تأمین ارز مرجع واردات کالاهای اساسی، سوءاستفاده ارزی واردکنندگان و عدم‌تأمین ارز مرجع واردات برخی کالاها مانند کره و انداختن بار مشکل عدم‌تأمین کالا به دوش گمرک و سایر دستگاه‌ها، اعلام کرد، مصاحبه‌های آقای بهمنی شاید گاهی برای آرام کردن بازار خوب باشد اما اقدامات بانک مرکزی باید فوری و بموقع صورت گیرد.

ما معتقدیم باید حرف و عملمان یکی باشد و از بانک مرکزی و دیگران هم همین انتظار را داریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از همکاری همه عوامل بانک مرکزی و گمرک در تأمین کالا تشکر می‌کند اما حقیقت این است که بازار یک موجود زنده است و اگر بموقع اقدامی صورت نگیرد مشکلات عدیده‌ای بروز و کار ما را سخت‌تر می‌کند. تنظیم بازار و تولید آنچنان به موضوع ارز، قیمت و فراوانی آن حساس است که لحظه‌ای نمی‌توانیم از آن غافل باشیم؛ اتفاقی نیست اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نخستین بار و حتی قبل از بانک مرکزی موضوع تخصیص ارز و حتی سهمیه‌بندی آن به کالاهای مختلف را مطرح کرد.

غضنفری با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس مرکز مبادله ارزی را پیشنهاد داد و به محض جلب نظر بانک مرکزی آن را در ساختمان ثبت سفارش این وزارتخانه ایجاد کرد، افزود: حوزه کار ما به‌شدت تحت‌تأثیر نرخ ارز است؛ بنابراین در همه این زمینه‌ها پیشقدم و همکاری همه دستگاه‌های اقتصادی را خواستار شدیم که با هدایت رئیس‌جمهور کارها به خوبی پیش رفت.

وی در زمینه تداوم مشکلات تأمین ارز افزود: به لطف خدا مشکل تا حدی حل شده است. ما برای بانک مرکزی هم مصوبه ستاد تدابیر ویژه و هم دستور کتبی، موافقت و تأیید رئیس‌جمهور را دریافت کردیم و تنها خواهشی که از بانک مرکزی داریم این است که تأمین ارز ما به‌صورت مؤثر انجام شود. مطمئنیم بانک مرکزی شرایط حساس کنونی را درک کرده و ما با چالش بیشتری مواجه نمی‌شویم.

غضنفری تصریح کرد: به هر حال سرانجام بانک مرکزی ارز را می‌دهد اما اگر در فاصله زمانی که درخواست خود را مطرح کرده‌ایم و هنوز چراغ‌های زرد و قرمز را روشن نکرده‌ایم، بانک مرکزی ارز مورد نیاز ما را تخصیص دهد، بازار متوجه هیچ کمبودی نشده و کنترل بازار به‌صورت عادی انجام می‌شود.

کد خبر 216434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز