گروه اقتصادی: تداوم مناقشه قیمت‌گذاری خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل و عرضه محدود خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی، تشدید التهاب بازار و سردرگمی مشتریان خودرو را به‌دنبال داشته است.

نشست 5 خرداد شورای رقابت برای تعیین قیمت‌های جدید خودروهای ساخت داخل بر مبنای نرخ تورم 3ماهه نخست امسال و مشخص شدن نرخ تورم بخشی خودروهای مونتاژی و لوکس از یک‌سو و عرضه محدود چند مدل خودرو پرتیراژ با وجود تکالیف خودروسازان برای افزایش عرضه و تنظیم بازار خودرو شرایطی را فراهم کرده که به‌رغم تشدید رکود حاکم بر بازار، مشتریان خودرو برای خرید خودروی مورد نظر خود سردرگم شوند.

یک عضو شورای رقابت گفت: متأسفانه شورای رقابت آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست بازار را کنترل کند و به‌دلیل وجود برخی تفاوت‌ها در قیمت‌های محاسبه‌شده و تورم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، مردم در خرید خودرو سردرگم شده‌اند.
محمدعلی مددی با اشاره به نشست روز گذشته شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژ داخل افزود: تلاش خواهیم کرد تا تکلیف قیمت خودروهای باقیمانده مشخص و وضعیت دستورالعمل‌های قبلی که در برخی جهات اجرایی نشده‌اند را روشن کنیم.

نبود نظارت بر قیمت و عرضه خودرو، اخبار مطرح شده در زمینه توقف تولید و عرضه برخی خودروهای مونتاژ داخل مانند تندر90 و تأکید خودروسازان بر انجام تعهدات معوق‌شان برای تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، زمینه افزایش التهاب و سیرصعودی قیمت خودرو طی چند هفته اخیر را فراهم کرده است.

شرکت‌های خودروسازی عملا با توقف عرضه خودرو شرایطی را رقم‌زده‌اند که تقاضای چند‌ماه گذشته مردم که بدون پاسخ مانده بود، کم‌کم به بازار وارد شده و قیمت خودرو روند افزایشی به‌خود گیرد. به‌نحوی که قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای داخلی پرتیراژ مانند پژو405 با افزایش1.5 میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته به 25میلیون و 500هزار تومان و پژو پارس با رشد قیمت 500هزار تومانی به 32میلیون و 500هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت سمند ال‌ایکس با افزایش 500هزار تومانی به 24میلیون تومان، پژو206 تیپ5 با افزایش500هزار تومانی به 38میلیون و 500هزارتومان، مگان 2هزار با رشد 500هزار تومانی به 81میلیون و 500هزار تومان افزایش یافته و قیمت برخی انواع پراید نیز رشد 100 تا 200هزار تومانی را شاهد بوده است.

کد خبر 216029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز