یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد آینده ائتلاف ۳گانه و راه و روش معرفی کاندیدای مورد نظر این ائتلاف گفت: حکمیت به‌عهده جامعتین گذاشته شده و اگر جامعتین به تصویر مشترکی رسیدند ما نیز بدون تردید آن را قبول می‌کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی سخنانی در مسجد انصار شهرک شهید محلاتی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از اینکه: "بنده یک انقلابیم و نه دیپلمات"، اظهار داشت: انقلاب به‌معنای تحول است و می‌تواند منشأ یک تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه باشد.

وی افزود: در کشور ما 2 هزار و 500 سال، نظام شاهنشاهی حکومت کرده و در 100 سال اخیر نیز نظام مشروطه در رأس قدرت بوده و اکنون انقلاب اسلامی از 12 بهمن 57 به قدرت رسید، مهمترین کاری که در نظام سیاسی انجام داد قطع ید استکبار بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان جمله‌ای از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر"، اظهار داشت: معنای زیادی در این جمله نهفته است. خیلی‌ها معتقد بودند که باید جمهوری خالی باشد و خیلی‌ها هم می‌گفتند، باید جمهوری دموکراتیک نام‌گذاری شود ولی امام راحل با آن جمله زیبای خود نام جمهوری اسلامی را برگزیدند در واقع جمهوری یعنی رأی مردم و اسلام یعنی اعتقاد بر ارزش‌های اسلامی و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران نام گرفت.

ولایتی با اشاره به شعار "نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" تأکید کرد: نه شرقی،‌ نه غربی یک کار نمادینی بود که هدف آن نفی سلطه خارجی بود و هنوز هم این شعار مصداق دارد و معنایش این است که ما هیچ مکتبی غیر از اسلامی را قبول نداریم.

وی اضافه کرد: با وقوع انقلاب اسلامی وابستگی‌ها به غرب کم شد و ما صاحب نفت و گاز شدیم و ارزش‌های اسلامی را در زندگی فردی حاکم کردیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بر همین اساس به توطئه دشمنان در جهت ترغیب صدام برای حمله به ایران اشاره کرد و گفت: آنها جنگ صدام را به‌راه انداختند تا انقلاب و آثار آن را از بین ببرند و بر همین اساس به‌فکر دشمن‌تراشی علیه ایران افتادند و مناسب‌ترین گزینه را صدام یافتند، اما انقلاب اسلامی بدون تکیه بر قدرت‌های خارجی در برابر جنگ و ظلم ایستاد و پیروز شد.

ولایتی در ادامه ضمن تحلیل از فرآیند آغاز و پایان جنگ 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: در پایان جنگ، صدام به التماس افتاده بود تا هرچه زودتر جنگ به پایان برسد ولی از نظر ما تا زمانی‌که یک عراقی در خاک ما حضور داشت، مذاکره و آتش‌بس معنایی نداشت. دشمنان، صدام را تحریک کرده بودند تا به ایران حمله کند ولی همگان دیدند که با پایان یافتن تاریخ مصرف صدام، هیچ حمایتی را از وی نکردند.

وی افزود: در واقع از تیرماه 67 تا مرداد 69 مذاکرات به‌طول انجامید و عراق دنبال این بود که آن چیزی را که در جنگ باخته بودند در مذاکرات به دست آورند ولی ایران همیشه بر مواضع خود ایستاده و همچنان نیز ایستاده است. امروز در قضیه لبنان با استقامت ایستاده و در تأسیس حزب‌الله و تقویت آن کمک‌های فراوانی کرد و قدم به قدم صهیونیست‌ها را به عقب راند و با کمک جمهوری اسلامی ایران غزه آزاد شد و موشک والفجر5 آسمان تل‌آویو را شکافت.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه جمهوری اسلامی بدون توجه به حرف‌های سازشکارانه کشورهای عربی با شلیک موشک‌های والفجر 5، حیثیت صهیونیست‌ها را زیر سؤال برد، گفت: همچنان پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بر مواضع خود ایستاده است؛ ما 6 اجلاس بیداری را در کشور برگزار کرده‌ایم که حقیقتاً کار عظیمی بود و نشان داد که جمهوری اسلامی در ترویج موج بیداری اسلامی به‌رهبری مقام معظم رهبری پرچم‌دار است.

ولایتی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در خبرها آمده است که اعضای ائتلاف پیشرفت به دیدار آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌روند، آیا تاریخ و زمان آن مشخص شده، گفت: قبلاً تاریخ و زمان آن اعلام شده و قرار است روز دوشنبه ساعت 5 بعدازظهر خدمت آیت‌الله مهدوی کنی برسیم و زمان آن را آقای خاموشی اعلام کرده‌اند.

وی درباره اینکه آیا اعضای ائتلاف به میثاق‌نامه خود مبنی بر معرفی یک نفر هنوز هم پایبند هستند، اظهار داشت: ما اعضای ائتلاف بارها اعلام کرده‌ایم تا آخر پای ائتلاف خواهیم بود و امیدوارم که بقیه اصول‌گرایان نیز به ائتلاف بپیوندند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: فرصت خوبی است که اصول‌گرایان با اتحاد با یکدیگر یک نفر را معرفی کنند؛ امیدوارم کاندیداهای اصول‌گرا با هم متحد شوند و از یک کاندیدای نهایی حمایت کنند.

ولایتی در پاسخ به این سؤال که پس از ردّ صلاحیت هاشمی و مشایی نامه‌نگاری‌های زیادی از سوی برخی چهره‌ها به رهبر انقلاب صورت گرفته و آیا این امکان وجود دارد که رهبری از حکم حکومتی استفاده کنند، افزود: خیر،‌ رهبر انقلاب تکلیف را روشن کرده‌اند و در سخنان نوروزی‌شان نیز اعلام کردند که از فرد خاصی حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: رهبری با قاطعیت اعلام کردند که نباید در کار شورای نگهبان دخالت کرد، حال هرکسی که چنین حرفی می‌زند، قطعاً مطالب رهبر انقلاب را خوب درک نکرده است چرا که ایشان در کار قانونی شورای نگهبان هیچ دخالتی نمی‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این سؤال که: "آیا شما معتقدید که هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 نقش داشت؟"،‌ تصریح کرد: بنده قبلا جزئیاتی در این مورد را گفته‌ام که چه‌کسی و چه‌مقدار دخالت کرده است اما یک حرف کلی دارم و آن این است که وظیفه همه کسانی‌که در خط انقلاب بوده و هستند، این است که هرگاه رهبری مطلبی را به‌روشنی بیان می‌کنند، باید صریحاً از آن حمایت کنند و هرکس این کار را نکرد به‌معنی این است که در خط رهبری نیست.

ولایتی در خصوص برنامه‌های اقتصادی‌اش نیز گفت: در نشست خبری‌ام دراین‌باره صحبت کرده‌ام اما به‌طور خلاصه می‌گویم که در اقتصاد کشور چقدر برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طرح‌ریزی کرده‌ایم.

وی درباره احتمال ائتلاف همه کاندیداهای اصول‌گرا برای معرفی یک نفر نیز اظهار داشت: ما از قبل دنبال این بودیم که با افرادی‌که دیدگاه‌های مشترک داریم، ائتلاف کنیم حتی به گروه 5نفره نیز پیشنهاد دادیم که با هم ائتلاف کنیم ولی آنها یک کاندیدای دیگر را معرفی کردند و آن کاندیدا نتوانست از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شود، بنده تأکید دارم که همه باید با هم باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: 5 نفر از کاندیداهای موجود اصول‌گرا هستند و می‌توانیم یکی شویم و یک نفر را انتخاب کنیم.

ولایتی در خصوص آینده ائتلاف 3گانه و راه و روش معرفی کاندیدای مورد نظر این ائتلاف نیز گفت: حکمیت مهم است و این حکمیت به‌عهده جامعتین گذاشته شده است و اگر دو مرجع دینی و سیاسی که حقیقتاً نقش مهمی در انقلاب داشته‌اند، به تصویب مشترکی رسیدند، ما بدون تردید آن را قبول خواهیم کرد.

کد خبر 215848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز