همشهری آنلاین: معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، با حضور در جلسات استماع سنا و مجلس نمایندگان، از تلاش کاخ سفید برای تأثیرگزاری بر روند انتخابات ایران پرده برداشت.

وندی شرمن

به‌گزارش تسنیم به‌نقل از مجلس سنای آمریکا، وندی شرمن،‌ معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، ضمن اظهار نظر در مورد انتخابات ریاست جمهوری در ایران در مجلس سنا و نمایندگان، از طرح‌ها و برنامه‌های دولت آمریکا برای این انتخابات خبر داد.

مجلس سنا در نشستی که 15 می [25 اردیبهشت ماه] با موضوع سیاست‌گذاری آمریکا در قبال ایران، به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و بین‌المللی علیه ایران پرداخته در ضمن این نشست به موضوع انتخابات در ایران نیز پرداخته است.

در این نشست، وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در شرایطی که چندین روز تا اعلام نظر شورای نگهبان باقی مانده بود، مدعی شد:

«شورای نگهبان ایران، که به‌هیچ‌وجه مشروعیت و مسئولیت پذیری مدنی ندارد، از میان 600 فردی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، شمار زیادی را بدون هیچ دلیلی حذف کرد».

در ادامه وی به توصیف انتخابات ریاست جمهوری و جنبش سبز در ایران پرداخته از طرح و برنامه‌های دولت آمریکا برای این انتخابات چنین سخن گفت:

«بعید می‌دانم کسی در میان ما باشد که بداند در این دوره از انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد. ما انتظار نداریم همه آنچه را جنبش سبز انجام داد، دوباره مشاهده کنیم؛ و جنبش سبز در جریان انتخابات سال 2009، اساساً روی تقلب در انتخابات و نه تغییر رژیم در ایران متمرکز شده بود».

بنابراین هرآنچه در توان داریم به‌کار می‌گیریم تا در جریان این انتخابات اعمال نفوذ کنیم.

اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد که در مورد برخی از آنها باید در جلسات محرمانه خود صحبت کنیم، اما آنچه به‌صورت عمومی می‌توان ذکر کرد این است که می‌توانیم از سفارت مجازی خود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با مردم ایران بهره ببریم، اما باید این اطمینان را نیز حاصل کنیم که تکنولوژی ارتباطاتی در ایران با موانع بسیار روبه‌رو نخواهد شد و مردم به‌راحتی با استفاده از تلفن‌های همراه خود و رایانه‌های شخصی می‌توانند از جریان حقیقی امور باخبر شوند؛ ازاین‌طریق می‌توان مطمئن شد که مردم ایران به احتمال بیشتر از ابزارهای لازم برای برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه برخوردار خواهند بود».

در نشستی دیگر که در مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع مقابله با ایران هسته‌ای برگزار شد، وندی شرمن ضمن مطرح کردن موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران، باز هم اظهارات خود را در مورد شورای نگهبان تکرار کرد و چنین گفت:

«هم‌اکنون که ما این نشست را برگزار می‌کنیم، شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران، این نهاد غیرمسئول و غیرمنتخب، با استفاده از معیار‌های مبهم و غیرمشخص، در حال بررسی صلاحیت افرادی هست که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند و از این طریق بسیاری را از حضور در مبارزات انتخاباتی منع می‌کند. به‌نظر من بدون وجود یک فرایند شفاف و مشخص، به‌دشواری می‌توان گفت که انتخابات ایران آزاد، منصفانه و منعکس کننده خواست مردم ایران است».

این در حالی است که پیش از این هم اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر ایالات متحده به‌کرّات توصیه‌هایی را برای تأثیرگزاری بر روند انتخابات ایران و ایجاد آشوب‌های اجتماعی در کشور به سیاست‌گذاران آمریکایی ارائه کرده بودند. در جریان این توصیه‌ها چندی پیش اندیشکده واشنگتن از مقامات امریکایی خواست که در زمان ردّصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و اعلام نتایج به‌عنوان دو نقطه عطف مهم در پروسه انتخاباتی ایران، برای به‌راه انداختن آشوب‌های اجتماعی در کشور برنامه‌ریزی کند.

کد خبر 215400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز