سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: حدود 10 روز از زلزله 6/2 ریشتری بشاگرد استان هرمزگان می‌گذرد و حالا کم‌کم مشکلات این منطقه جدی شده است؛ مشکلاتی که گویا با گذشت زمان به‌جای کمر‌نگ‌شدن پررنگ‌تر شده‌ است.

زلزله بشاگرد

 اگرچه میزان خسارات جانی در این منطقه در لحظه‌های نخست پس از رخداد زمین‌لرزه خیلی بالا برآورد نشد اما با رخداد زلزله‌های دیگر که حتی برخی از آنها قدرتی نزدیک به 6ریشتر داشت، خسارات مالی افزایش یافت و اکنون نیز مشکلاتی برای زلزله‌زدگان به‌خصوص از لحاظ بهداشتی ‌به‌وجود آمده است.

مشکلات بهداشتی و بیماری‌های خطرناک در حالی این روزها روزانه اهالی این منطقه را درگیر خود کرده که زلزله‌زدگان و رسانه‌ها بارها نسبت به آب آلوده و نبود امکانات بهداشتی با توجه به گرم‌شدن هوا هشدار داده بودند. روز یکشنبه گزارش شد که یک کودک در بخش گوهران بشاگرد به‌دلیل مصرف آب آلوده به بیماری هپاتیت مبتلا شده است. آنطور که اعلام شده این‌کودک 8ساله‌ در روزهای پس از زلزله آب آلوده مصرف کرده بوده است.

حیدر چابک، پدر ابوالفضل‌ (فرد بیمار) در این رابطه گفت: متأسفانه فرزندم در 2 روز نخست وقوع زلزله و پیش از رسیدن آب‌های معدنی از آب ناسالم و غیربهداشتی مصرف کرد و سپس علائم مشکوکی همچون زردشدن چشم‌ها، تغییر رنگ زبان و حالت تهوع در وی دیده شد. وی افزود: پزشکان مستقر در بخش گوهران پس از معاینه فرزندم، او را به بیمارستان شهر میناب منتقل کردند و پس از انجام آزمایش‌ها مشخص شد که پسر 8ساله‌ام به بیماری هپاتیتA مبتلا شده است. وی عنوان کرد: به‌علت وقوع زلزله‌های پیاپی در بخش گوهران شهرستان بشاگرد، منزل بنده نیز تخریب شده و من به همراه خانواده‌ام در چادر اسکان یافته‌ایم.

مهر نیز روز گذشته گزارش داد که خانواده‌های زلزله‌زده‌ای که در اردوگاه‌های موقت مستقر شده‌اند از نبود سرویس‌های بهداشتی و حمام ناراضی هستند. این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از استقرار 68سرویس بهداشتی و مدیرکل فنی و حرفه‌ای هرمزگان از استقرار 100سرویس بهداشتی خبر داده بودند ولی از شواهد پیداست که این سرویس‌ها وجود ندارند. همچنین نبود حمام مردم را با مشکل مواجه کرده ‌ است .در این میان انتشار خبر سفر رئیس‌جمهور به استان، بارقه امیدی در دل داغداران حادثه زلزله گوهران بشاگرد برای دیدار با رئیس‌جمهور و بیان مشکلات ایجاد کرد اما این سفر انجام نشد و عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از سد جگین به بشاگرد از طریق تلفن آغاز شد.

خسارت 55میلیاردی به بهداشت و درمان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که خسارات وارده به بخش بهداشت و درمان در بشاگرد بالغ بر 55میلیارد ریال است. محمد شکاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان هم این مسئله را تأیید کرد و گفت: با ارزیابی انجام‌شده توسط کارشناسان حوزه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خسارت بخش بهداشت و درمان 55میلیارد ریال تخمین زده شده است. وی اضافه کرد: خسارت‌های واردشده به بخش بهداشت و درمان شامل خانه‌های بهداشت روستای ایرر، کرمرستان، کاهکن، بیخ کهنو و خمینی‌شهر با میزان خسارت بالای 80درصد بوده که نیاز به ساخت مجدد دارد. وی افزود: همچنین خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی تیسور، تیدر، جکدان و سردشت به‌میزان 30 تا 70 درصد خسارت دیده‌اند. وی اظهار کرد: به درمانگاه شهر گوهران همراه با انبار تأسیسات و تجهیزات آن مرکز و همچنین تخریب منازل سازمانی مربوطه خسارتی به میزان بالای 80 درصد وارد شده است.

مشکلات خطوط مخابرات

با اینکه تلفن‌های همراه در بخش گوهران پس از 24ساعت به حالت عادی بازگشت، ‌اختلال در تلفن‌های ثابت روستاهای حادثه‌دیده همچنان باقی است و زمانی که سعی در برقراری ارتباط با آن سوی خط دارید، باید صداهای ناهنجار و اضافی در خط را هم تحمل کنید.

صدور آنی شناسنامه

یکشنبه‌شب مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان از اقدام سریع برای رفع نگرانی زلزله‌زدگان بشاگرد خبر داد. مشاور استاندار و مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان گفت: مرکز ثبت احوال در شهر گوهران شهرستان بشاگرد به سامانه متصل است و به‌صورت آنی شناسنامه زیرآوار مانده مراجعه‌کنندگان آسیب‌دیده را تجدید می‌کند. مهدی عسکری‌زاده اظهار کرد: افرادی که شناسنامه و کارت ملی آنها زیر آوار مانده می‌توانند با مراجعه به مرکز ثبت احوال در گوهران نسبت به دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند.

ادامه زلزله‌ها و پس‌لرزه‌ها

طی چند روز اخیر در منطقه بشاگرد زمین‌لرزه‌های نسبتا قوی رخ داده که حتی کمتر کسی از آنها به‌عنوان پس‌لرزه زلزله 6/2ریشتری نام برده است. روز شنبه گذشته زمین‌لرزه‌هایی به قدرت 6/7 و 5/5 ریشتر در گوهران شهرستان بشاگرد به‌وقوع پیوست که در عمقی که از سطح زمین و در فاصله 8کیلومتری رخ دادند. این زمین‌لرزه‌ها خسارت وارده به واحدهای مسکونی را که در زلزله‌های قبلی دچار آسیب شده بودند، بیشتر کرد. روز یکشنبه نیز حدود 8 زمین‌‌لرزه بخش گوهران را به لرزه درآورد. دیروز هم زلزله‌ای به قدرت 4/7ریشتر به‌وقوع پیوست و به گفته کارشناسان، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

کد خبر 215186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز