همشهری آنلاین: فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲ بوندس‌لیگا عصر شنبه (۱۸ مه / ۲۸ فروردین) به پایان رسید. از سه تیمی که در آغاز این فصل به دسته برتر آمده بودند، تنها آینتراخت فرانکفورت ماندگار شد. هرتا و آینتراخت بران‌شوایگ نیز به دسته برتر خواهند آمد.

bundesliga

هانوفر 3 - فورتونا دوسلدورف 0

فورتونا دوسلدورف یکی از سه تیمی بود که در پایان فصل گذشته به دسته برتر آمد. دوسلدورف هرتا برلین را در دیدار پلی‌آف شکست داد. این تیم عصر شنبه (۲۸ اردیبهشت) آخرین فرصت خود برای ماندن را هم از دست داد. شاگردان نوربرت مایر با شکست از هانوفر به مکان هفدهم جدول (پس از هوفن‌هایم) سقوط کردند. هرتا که فصل گذشته با تیر فورتونا از پای درآمده بود، حال صدرنشین دسته دوم است و به دسته برتر بازمی‌گردد.

آگسبورگ 3 - گرویتر فورت 1

سقوط گرویتر فورت، دیگر تیم صعودکننده به دسته برتر، از ماه‌ها پیش مسجل شده است. این تیم در آخرین دیدار فصل دو پنالتی را از کف داد و با بخشیدن ۳ امتیاز به آگسبورگ، این تیم را از دردسرهای بعدی نجات داد. آگسبورگ که در مکان شانزدهم (دیدار پلی‌آف) بود، به جایگاه پانزدهم آمد و در دسته برتر ماندگار شد. تیم‌هایی که مرتب بین دسته اول و دوم در رفت‌وآمد هستند، در بوندس‌لیگا به تیم‌های "آسانسوری" مشهورند.

بوروسیا دورتموند 1 - هوفن‌هایم 2

هفته سی و چهارم فصل ۲۰۱۳ - ۲۰۱۲ حتما یکی از هفته‌های ماندگار در تاریخ باشگاه هوفن‌هایم خواهد بود. این تیم که از مدت‌ها پیش با دلهره سقوط به دسته پایین‌تر فوتبال بازی می‌کند، در آخرین مسابقه فصل نایب‌قهرمان لیگ و یکی از فینالیست‌های چمپیونزلیگ را از پیش رو برداشت. هوفن‌هایم با دو پنالتی این دیدار جنجالی به مکان پلی‌آف رسید و حال فرصت دارد در مسابقه پلی‌آف با غلبه بر کایزرزلاترن در دسته برتر بماند.

آینتراخت فرانکفورت 2 - وولفسبورگ 2

اگر گل به خودی دقیقه ۹۰ مدافع وولفسبورگ نبود، این مسابقه با شکست میزبان به پایان می‌رسید. فرانکفورت، سومین تیم آمده به دسته برتر، در نهایت نه تنها بازنگشت، بلکه شگفتی‌آفرین فصل هم شد. شاگردان آرمین فه ششم شدند و بدین ترتیب در فصل پیش رو یکی از دو نماینده آلمان در لیگ اروپا خواهند بود. فرایبورگ، یکی از "فقیرترین" تیم‌های بوندس‌لیگا، نیز در مکان پنجم نشسته و دیگر نماینده آلمان در لیگ اروپا خواهد بود.

فرایبورگ 1 - شالکه 2

شش تیم برتر بوندس‌لیگا در فصل آینده نمایندگان آلمان در لیگ‌های اروپایی هستند. در این میان شالکه در جایگاه چهارم است؛ تیمی که برای حضور در لیگ قهرمانان باید مسابقه پلی‌آف را برگزار کند. شالکه با وجود افت نسبی در نیم‌فصل نخست، در نیم‌فصل دوم و پس از اخراج هوب استیونس، سرمربی هلندی، بار دیگر سیر صعودی در پیش گرفت. گل دوم شالکه در دیدار پایانی فصل، گل به خودی مدافع فرایبورگ بود.

بوروسیا مونشن‌گلادباخ 3 - بایرن مونیخ 4

پرگل‌ترین دیدار هفته آخر بوندس‌لیگا را این دو تیم برگزار کردند؛ ۵ گل مسابقه در ۱۸ دقیقه نخست بازی به ثمر رسیدند و تا دقیقه ۵۳ گلادباخ تیم پیروز میدان بود. نتیجه پایانی در عین حال هیچ تأثیری بر جایگاه دو تیم نداشت. مونیخ از هفته‌ها پیش قهرمانی زودهنگام را جشن گرفته و برای مقابله با بوروسیا دورتموند در فینال آلمانی لیگ قهرمانان اروپا آماده می‌شود. گلادباخ هم فصل را در مکان هشتم به پایان رساند.

اشتوتگارت 2 - ماینتس 2

نتیجه این مسابقه هم تحت تأثیر یک گل به خودی رقم خورد. کریستیان وتکلو، سنگربان و کاپیتان ماینتس، با این گل در دقیقه ۲۲، گل ۶ دقیقه پیش هم‌قطاران خود را بی‌اثر کرد. در ادامه این میزبان بود که پیش افتاد؛ مسابقه اما پیش از پایان نیمه نخست باز هم مساوی شد. تلاش دو تیم برای تغییر این نتیجه بی‌حاصل بود. دو تیم فصل را در نیمه پایینی جدول به پایان رساندند.

نورنبرگ 3 - وردربرمن 2

برمن بحران‌زده در دیدار پایانی فصل هم شکست خورد، هر چند تا دقیقه ۶۱ با یک گل از میزبان خود پیش بود. نورنبرگ با این پیروزی به مکان دهم جدول رسید. ماندن برمن در دسته برتر تا دو هفته پیش با تردیدهای جدی روبه‌رو بود. این تیم در نهایت از لبه پرتگاه به سلامت بازگشت. برکناری توماس شاف، سرمربی این تیم، یکی از مهم‌ترین اخبار فوتبال آلمان در هفته‌های اخیر بود. شاف ۱۴ سال هدایت بازیکنان برمن را بر عهده داشت.

هامبورگ 0 - بایرلورکوزن 1

هامبورگ هر چه تلاش کرد از مکان هفتم بالاتر نیامد و با این حساب حضور در لیگ‌های اروپایی را از دست داد. این تیم اگر لورکوزن را هم شکست می‌داد، علی‌رغم هم‌امتیازی با فرانکفورت، به دلیل تفاضل گل به مکان ششم نمی‌رسید. پیروزی شکننده لورکوزن هم تغییری در جایگاه این تیم به وجود نیاورد. لورکوزن (در مکان سوم) در کنار مونیخ و دورتموند، دیگر نماینده آلمان در چمپیونزلیگ فصل آینده است.

تازه‌واردها

در پایان فصل ۲۰۱۳ - ۲۰۱۲ همان‌طور که اشاره شد، فورتونا دوسلدورف و گرویتر فورت به‌عنوان تیم‌های هفدهم و هجدهم جدول دسته برتر، به دسته دوم سقوط می‌کنند. هرتا برلین و آینتراخت بران‌شوایگ نیز به‌عنوان تیم‌های اول و دوم دسته دوم به‌طور مستقیم به دسته برتر راه می‌یابند. تکلیف هوفن‌هایم، تیم شانزدهم دسته برتر، و کایزرزلاترن، تیم سوم دسته دوم نیز در دیدار پلی‌آف مشخص خواهد شد.

کد خبر 215009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز