گروه شهری با آغاز به کار اولین شرکت خصوصی در حوزه تاکسیرانی شهر تهران، بخش خصوصی به طور جدی در عرصه حمل و نقل عمومی فعال می شود.

بسیاری از کارشناسان حضور بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی را باعث نوسازی تدریجی ناوگان این بخش، اشتغال زایی، توسعه ناوگان و افزایش تنوع گزینه های شهروندان برای استفاده از این ناوگان می دانند. ازاین رو شهرداری تهران مدتی است وارد اجرایی کردن ورود بخش خصوصی به سیستم حمل ونقل عمومی شهر تهران شده است.

اولین شرکت خصوصی تاکسیرانی نیز در ادامه همین برنامه شهرداری طی ۳ ماه آینده آغاز به کار می کند.

حسین تیموری کرمانی گفت: اولین شرکت خصوصی تاکسیرانی طی ۳ ماه آینده به صورت تلفنی و بی سیم با نرخ مصوب شورای اسلامی شهر تهران، آغاز به کار خواهد کرد.

به گفته تیموری شرکت های خصوصی تاکسیرانی طی ابلاغیه ای که در اختیار آنها قرار داده شده است موظف هستند برای تأمین خودروهای مورد نیاز حتماَ از خودروهای دوگانه سوز بهره برداری کنند.

او گفت: متأسفانه تاکنون شرکت های خصوصی نتوانسته اند برای تهیه خودروهای دوگانه سوز از کارخانه های تولیدی خودروساز داخل کشور به نتیجه مطلوبی برسند، لذا احتمال می رود برای تأمین خواسته های خود خودروهای دوگانه سوز را از کارخانه های تولیدی خودروساز خارجی تهیه کنند.

استقبال کم از طرح جایگزینی
آخرین شرایط جایگزینی تاکسی های فرسوده طی هفته های گذشته اعلام شد و از ۱۴ مرداد نیز ثبت نام از متقاضیان تعویض تاکسی فرسوده آغاز شد.

با این وجود هنوز استقبال مناسبی از این طرح نشده است. در تهران بیش از ۱۲ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد اما تاکنون تنها ۷۰۰ تاکسی برای تعویض ثبت نام شده اند ضمن این که این طرح تنها دو هفته فرصت دارد.

براساس تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ درمورد خروج خودروهای فرسوده درصورتی  که مالکان خواستار جایگزینی پراید به جای تاکسی فرسوده باشند این خودرو با ۲ میلیون تومان تخفیف و ۵ میلیون تومان وام با سود ۱۴ درصد که پرداخت ۷ درصد آن را دولت تقبل کرده است در اختیار آنها قرار می گیرد. درمورد پژو و سمند هم ۳ میلیون تخفیف قیمت و ۵ میلیون تومان وام با همان سود تعلق می گیرد.

اما به نظر می رسد عدم استقبال رانندگان تاکسی های فرسوده از تعویض و جایگزینی خودرو به دلیل بی اعتمادی آنها و بی توجهی مسئولان نسبت به واگذاری سریع خودروهاست. خبرگزاری ایسنا گزارش می دهد که هم اکنون ۱۲۰۷ راننده تاکسی علی رغم تحویل خودرو فرسوده خود و انجام اقدامات لازم ماه هاست که خودروی جدیدشان را تحویل نگرفته اند.

باتوجه به تردد ۱۲ هزار تاکسی بالای ۱۵ سال در سطح شهر تهران و ثبت نام تنها ۷۰۰ نفر برای جایگزینی خودرو، سازمان تاکسیرانی شهر تهران به مدت ۲ هفته ثبت نام را تمدید کرده تا مالکان تاکسی های بالای ۱۵ سال عمر و از مدل ۷۰ به پایین هرچه سریع تر برای ثبت نام به سازمان تاکسیرانی واقع در میدان خراسان، ابتدای خیابان خاوران، خیابان شهید محمدرضا اعظم نظامی، ساختمان شماره ۲ سازمان تاکسیرانی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ و روز پنجشنبه از ۷ صبح تا ۱۱ مراجعه کنند.

کد خبر 2150

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز