همشهری آنلاین: هم‌زمان با تنش‌های فزاینده در شبه جزیره کره، کره جنوبی از اقدام کره شمالی در شلیک سه موشک کوتاه‌برد به آب‌های دریای شرق خبر داده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی صبح روز شنبه (۱۸ می، ۲۸ اردیبهشت) دو فروند موشک هدایت‌شونده و عصر شنبه یک موشک دیگر پرتاب کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، قصد پیونگ‌یانگ در پرتاب این موشک‌های کوتاه‌برد را نامعلوم دانست و گفت: «این موشک‌ها در آب‌های دریای شرق (دریای ژاپن) فرود آمدند.»

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در واکنش به اقدام اخیر پیونگ یانگ اعلام کرد، این کشور نظارت بر کره شمالی را تقویت کرده و سطح بالای آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه تحول خطرناک حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، دولت ژاپن شلیک موشکی کره شمالی را تایید و اعلام کرده است، هیچ‌کدام از موشک‌ها در آب‌های متعلق به ژاپن فرود نیامده است.

بر اساس اعلام انجمن کنترل تسلیحات امریکا، موشک‌های کوتاه‌برد هدایت‌شونده کمتر از هزار کیلومتر برد دارند.

شلیک موشکی کره شمالی در پی رزمایش مشترک دریایی کره جنوبی و امریکا در هفته جاری، صورت گرفته است.

نیروی ضربت نیروی دریایی امریکا به همراه ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» که از توان هسته‌ای برخوردار است، روز شنبه (۱۱ می، ۲۱ اردیبهشت) به منظور شرکت در رزمایش مشترک دریایی واشنگتن-سئول، به آب‌های کره جنوبی وارد شد.

این رزمایش روز سه‌شنبه (۱۴ می، ۲۴ اردیبهشت) در حالی پایان یافت که پیونگ یانگ در ادامه اعتراضات خود به رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و امریکا، از ورود ناو هواپیمابر امریکا به کره جنوبی انتقاد کرد و آن را یک حرکت جدی نظامی تحریک‌آمیز دانست.

کره شمالی، پیش از این رزمایش، کره جنوبی و امریکا را از هرگونه اقدام تحریک‌‍‌آمیز در رزمایش‌های مشترک خود، برحذر داشته و تاکید کرده بود، آمادگی دارد حتی به شلیک «یک گلوله» توپ‌ در مرز مورد مناقشه دریای زرد، پاسخ دهد.

کره شمالی روز سه‌شنبه (۷ می، ۱۷ اردیبهشت) در بیانیه‌ای با تاکید بر آمادگی خود برای اجرای ضد حملات، هشدار داد: «در صورتی که دشمنان بی‌پروا به ضد حملات ما واکنش متقابل نشان دهند، همه نیروها، پنج جزیره (جنوبی) را ... به دریای آتش تبدیل خواهند کرد.»

این درحالی است که شبه جزیره کره در پی مشارکت بمب‌افکن‌های رادار گریز بی ۲ (B۲) و بی ۵۲ (B۵۲) امریکا در رزمایش دو ماهه اخیر سئول و واشنگتن، صحنه تنش و لفاظی‌های جنگ‌افروزانه بوده است.

کره شمالی در پی حرکات نظامی امریکا در منطقه، به ارتش خود اجازه داد در صورت لزوم، امریکا را هدف «حملات هسته‌ای پیش‌گیرانه» قرار دهد.

پیونگ یانگ همچنین تاکید کرد، ارتش کره شمالی باید برای حمله به «همه پایگاه‌های نظامی امریکادر منطقه آسیا- اقیانوسیه، از جمله خاک امریکا، هاوایی و گوام» آماده باشد.

کد خبر 214791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز