شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سومین شب از اجرای ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران جمعه 27 اردیبهشت با اجرایی از آثار منتخب آهنگسازان برجسته دنیای موسیقی در تالار وحدت برگزارشد.

موسیقی

به گزارش خبرنگار مهر، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک در ابتدای برنامه گفت: اینکه بخواهیم در ابتدا یا انتهای چنین برنامه‌هایی اجرای خود را به فردی تقدیم کنیم، چندان رویه مرسومی نیست اما علاقه‌مندم با افتخار اجرای امشب را به زنده یاد شهریار فریوسفی تقدیم کنم که حق زیادی بر گردن موسیقی این سرزمین دارد.

در این اجرا که یک شب در تالار رودکی و دو شب متوالی در تالار وحدت به رهبری آرش گوران و کنسرت مایستری پدرام فریوسفی برگزار شد، قطعاتی اجرا نشده از آهنگسازان برجسته دنیای موسیقی در قالب قطعات مختلف اجرا شد.

گوران که رهبری ارکستر 80 نفره "فیلارمونیک ایران"، رهبری گروه آوازی فرهنگسرای بهمن، رهبر گروه آوازی شهر تهران، رهبری ارکستر هنر موسیقی زمان را بر عهده داشته در سال 91 هم به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی ایران در اجرای موسیقی سریال تلویزیونی "شب دهم" ساخته فردین خلعتبری نیز حضور داشته است.

"سوییت کوچک" اثر کارل نیلسن، "پاوان برای شاهدخت از دست رفته" اثر موریس راول، "آداجیو" (یکی از تمپوهای موسیقی که ریتمی آهسته و سنگین دارد) برای ارکستر زهی اثر ساموئل باربر قطعاتی بودند که در بخش اول کنسرت برای علاقه‌مندان اجرا شد. این در حالی است که قطعه سوم بخش اول با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شد.

در بخش دوم نیز قطعه آداجیو برای تریو (قطعه‌ای که برای سه ساز یا سه نوازنده ساخته شده باشد) و ارکستر زهی اثر گیوم لکو با ویلن پدرام فریوسفی، ویولای پانیذ فریوسفی و ویلنسل ماکان خوی نژاد و قطعه "دانلیاد کوچک" اثر گیا کانچلی آهنگساز برجسته گرجستانی اجرا شد. گوران پیش از این نیز همراه ارکستر فیلارمونیک تهران اثری از کانچلی را اجرا کرده بود که تاکنون کمتر از 10بار در دنیا اجرا شده است.

ارکستر فیلارمونیک تهران از سال 85 تا کنون با رهبری آرش گوران با عنوان ارکستر فیلارمونیک ایرانیان فعالیت می کرده پس از جدایی وی از این ارکستر چندی به نام ارکستر فیلارمونیک تهران دوباره احیا شد.

به گفته گوران یکی از اهداف این ارکستر کشف حقیقت مفهوم "آنسامبل" و رسیدن به کشف بیان و کیفیت صدادهندگی و میمیک صدا در جریان اجرای موسیقی در ادوار مختلف است. ضمن اینکه تمرکز و تمرینات فشرده بر روی "موزیکالیته"، "سوناریته" و استایل آهنگساز و تفسیر جدید و تولد دوباره این آثار از مهم‌ترین اهداف ارکستر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اعضای این ارکستر همان‌طور که از واژه فیلارمونیک در عنوان ارکستر به معنی "انجمن عاشقان موسیقی" روایت شده است بدون هیچ چشم‌داشت و حمایت مالی در کنار هم به اجرای موسیقی می‌پردازند.

کد خبر 214749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز